Då var alla räkningar betalda, skönt att ha det gjort. Mindre kul att ha 500 (FEMHUNDRA) kronor kvar att leva på under december månad. Ja det är en sån här el/m.m. månad då man har sådär sjukligt mycket utgifter.. Deprimerande är det. Men det känns ändå riktigt skönt att veta att alla räkningar är betalda, för mat hittar man alltid på.

 

Vi måste handla blöjor inom en snar framtid, därefter har vi ca. 400kr kvar. Sen är det sådana där nödvändigheter som toalettpapper, mjölk och bröd. Men vi ska nog klara oss, bara vi är ekonomiska. Det är bara det att det är så oerhört ångestframkallande (som om jag inte redan mår dåligt av all ångest?!) att leva på mindre än existensminimum var tredje månad.

 

Ibland kan man bli lite trött på livets alla motgångar… Nu kanske ni tycker att jag är helt knäpp som skriver så öppet om detta, men jag har tyvärr inget annat att skriva om och jag kan inte låtsas vara glad när jag inte är det.

 

Nu ska jag äta med ögonen, sen ska jag sova..

 

Ps. Jag har gått upp i vikt från 43kg till 49kg på bara en månad!! Och nu kommer jag tappa allt igen :) Ds.

86 kommentarer till “Skjut mig.”

Jag skulle så gärna vilja hjälpa dig !

Blogg: http://aelma.blogg.se
2009-11-30 kl. 21:19

Hej kära du! Jag beundrar dig verkligen, ung ensamstående mamma! Du är fantastisk! Jag har inte mycket mer hushållserfarenhet än vad du har, men ett praktiskt tips som kan underlätta eknomin (eller snarare jämna ut den) är att ringa bolagen (typ el, försäkringar osv) och be att få betala varje månad istället för varje kvartal. Det kanske kostar lite mer, men det kan det ju faktiskt vara värt om det inte är så mycket..?

Stor kram till dig som just nu kämpar på med livet! Hoppas det snart vänder och att du har många goda människor runt omkring dig!

Maja

Blogg: http://majao.blogg.se
2009-11-30 kl. 21:21

Åh vad jag skule vilja hjälpa dig!

Blogg: http://myaraq.blogg.se
2009-11-30 kl. 21:31
Anna

Håller med Maja! Se till så att du får betala el och försäkringar mm varje månad istället. Det gör att du fördelar kostnaderna mycket bättre under hela året. Om det inte går så måste du försöka lägga undan lite pengar de övriga månaderna så att du kan betala räkningarna utan att leva på existensminimum sen. Planering är A och O.

/Anna

Blogg:
2009-11-30 kl. 21:37

Jag vet hur det är att leva knapert fast vi är 2 med inkomst. Men men..det brukar lösa sig ändå. Du har inte barnens pappa som hjälper till med blöjor och sånt till barnen? Blöjor är ju verkligen INTE billigt. Och du som har 3 blöjbarn ännu.
Du gör det verkligen bra, beundrar dig!
Allt ordnar sig ska du se!
*kram*

Blogg: http://adriansmamma.blogspot.com
2009-11-30 kl. 21:41

Usch, de e så jobbigt att man ska behöva leva på eller under existens minimum, vet hur det är. Men på nåt konstigt sätt klara man sig iaf, för mig är de kärleken jag och barnen har här hemma. Det får vardagen att bli bättre trots livet just nu är mindre bra.
Precis som Maja skrev här ovan så vill ja med tipsa om att lägga betalningarna var månad istället så jämnar de ut sig mer och man vet lite emer exakt va man har i över var månad=)

Kramar på dej och kämpa på=)

Blogg: http://fiiias.wordpress.com
2009-11-30 kl. 21:43
Mia

Hej vet precis hur det är :( är själv ensamstående på heltid och student det är kämpigt som fan.. hör efter med vänner/familj om ni kan äta lite där i veckorna. Baka enkelt bröd (om du har sakerna hemma), köp billig pasta och krossade tomater (billigaste sorten) eller ät bara pasta med ketchup lr ägg på (brukar man ju ha hemma ofta innan man måste handla igen) nä usch nu får jag själv ångest.. du har inte saker att sälja på typ tradera lr blocket?? lycka till önksra jag kunde hjälpa

Blogg:
2009-11-30 kl. 21:47

Bra förslag där redan. Ett annat sätt är ju att lägga undan varje månad, så att du själv jämnar ut det.
Inget sätt jag gillar, men då har vi ändå när vi haft det som värst alltid haft åtminstone 1000 kr/mån att leva på. Plus att vi bara är 2 st.
Så jag kan ju bara tänka mig hur tight ni har det nu på fyra, med bara hälften så mkt pengar.
Får du underhåll förresten? Från Coffe? Eftersom det är du som har barnen.. Om han inte kan/vill eller något, så kan du annars söka bidrag för det hos FK.

Blogg: http://maltazar.blogspot.com
2009-11-30 kl. 21:57

Tycker det är strongt av dig att våga vara så öppen i bloggen :)
Och att du är inte ensam! Förstår verkligen hur du måste känna, jag vet bara hur dåligt jag mår när jag inte haft någon fast inkomst (förutom mammapenning nu) och ändå har sambon jobb.
Men ÄNDÅ mår man skit, så kan tänka mig hur du känner det och har det.
Folk säger att pengar inte gör en lyckligare, men tro tusan att det hade gjort det :)

Vill göra något för dig (er). :(

Massa Kramar !!

Blogg: http://babish.devote.se
2009-11-30 kl. 22:02
Sanna

Tänker på dig. Du verkar vara en underbar person och mamma. önskar dig all lycka.

Blogg:
2009-11-30 kl. 22:03
Anonym

jösses du måste ha mkt räkningar!

Blogg:
2009-11-30 kl. 22:05

Betala månadsvis i stället om du kan? Då slipper du ha det så här var tredje månad :) Men du kan ju alltid önska dig lite pengar i julklapp hehe

Nä, men kan tänka mig att det är tufft och du är stark som klarar det!

Blogg: http://feztis.blogg.se/
2009-11-30 kl. 22:14
Madderuska

Hej!
Vad duktig du är som har gått upp så mycket i vikt!! Hur har du lyckats med det? Jag har velat gå upp i vikt under minst 6 års tid, har vägt ca 46 kg sen jag var 16-17 och nu är jag 23. Inte särskilt kul när revbenen syns och tuttar som inte finns ;D Skulle tro att vi har lika kroppsbyggnad (ser ut så på foton på dig, dock är du 1 cm längre än mig).

Tråkigt att höra att ekonomin inte ligger på topp :( pengar är en så fruktansvärd stressfaktor! Jag hoppas du kan hålla hårt i slantarna tills nästa inkomst trillar in.

Önskar dig allt gott och tack för att du delar med dig av både lycka och tråkigheter!

Blogg:
2009-11-30 kl. 22:20
Anonym

Hejsan. Jag har valt att skriva anonymt för att ingen ska “veta vem jag är” då jag skriver det här. Igentligen så skäms jag inte över det jag nu tänker skriva men jag orkar ine med en massa påhopp.

Vi har alltid ont om pengar. Min sambo lever på a-kassa och eftersom jag är under 21 och går gymnasiet får jag ingen hjälp av socialen. Så vi lever under en svensk familjenorm och vissa månader är riktigt jobbiga. Vi har då fått ta hjälp av kyrkan. Dom har hjälpt oss med mat och ibland vissa räkningar. Dom är så otroligt! Och gör ett sånt fantastiskt jobb. Du ska inte skämmas om du går dit. Det är det många som gör :-). Dessutom är det skönt att prata med dom.

Om du ringer till din kyrka och behöver hjälp. Be om att få prata med en Diakon :-)

Blogg:
2009-11-30 kl. 22:21

Det låter inte så kul att inte ha så mycket pengar kvar. Men allting löser sig, det har jag lärt mig.
Du får göra som jag tänkte göra när pengarna började ta slut och jag var tvungen att ha en ny mobil.
Jag tänkte ställa mig utanför affären och spela dragspel :P. tänkte igentligen inte göra det men jag tänkte tanken :).
Lycka till :)

Blogg: http://soofaaj.blogg.se
2009-11-30 kl. 22:23
Joanna

Oj. Vad hemskt. Nu får fan nära o kära vakna till iv och hjälpa er. Din mamma, pappa, syskon eller vem som helst.
Kan ni inte få hjälp i oengar av dom så måste dom ju herregud ge er alla mat ochbistå med nödvändigeheter till barnen iallafall!
mankan inte alltid klara allt sj’lv o familjen ska man ha för tt finnas och hjälpa när det kniper. Barnens pappa kan gott sticka till er pengar också!

500 kr med 3 barn, det är omöjligt. Jag har 2 barn och skulle INTE på något vis i världen klara det.

Kämpa på! Be om HJÄLP!!!!!!!

Blogg:
2009-11-30 kl. 22:30
angelica

hejsan!

jo jag vill bara tipsa dig om att du kan söka lite julklappspengar eller till vad du vill egentligen genom majblomman, tror adressen är http://www.majblomman.se
jag är mamma till tre små och vi har inte den bästa ekonomin då vi är arbetslösa båda två och vi fick 2000 kr till juklappar och julmat! skattefritt…..
man måste som förälder vända på varenda liten krona, så för att underlätta din ånges så tänkte ja att ja tipsar!! man måste idagens läge våga be om hjälp!!

så ja skickar över lite positiv energi och hoppas att du mailar dom och håller tummar och tår för er!
massa kramar

Blogg:
2009-11-30 kl. 22:33
Emma

ha ej räkningar kvartalsvis. Ändra de till månadsvis, de underlättar enormt!
Du är beundransvärd Becka. En riktigt kämpe!

Blogg:
2009-11-30 kl. 22:40
Maria

Hur gr det med julklapparna när det är knapert, vill så gärna hjälpa. Finnns det någon adress man kan sända paket till??
Kramar

Blogg:
2009-11-30 kl. 22:46
elin

HEj!

jag tror inte alls de kostar mer att betala per månad. Jag har vattenfall o har bara kunnat ändra det på “min sida” på webbsidan. har inte märkt nån prisskillnad. de är jättebra! så slipper man klumpa ihop utgifterna o hålla på o lägga undan, vilken kan va svårt…du får laga linssoppa med tomat o vitlök o paprika…superbilligt o gott med en ostmacka till!…kram!

Blogg:
2009-11-30 kl. 22:47
elin

samma sak har jag med hemförsäkringen, där jag har autogiro per månad….

Blogg:
2009-11-30 kl. 22:48

Annars kan du skaffa en servicekonto, där du automatiskt för över de pengar som går åt till räkningar varje månad. Har du en elräkning som du betalar en gång i kvartalet så delar du den summan på 3, och sätter av en tredjedel varje månad. Annars kan man som sagt ringa till bolagen och be att få betala varje månad. Betalar du nåt som har fakturaavgift så kan man många gånger slippa det om man väljer autogiro. Kanske inte känns som att man sparar så mycket med 25-30 kr på en räkning, men många bäckar små blir till en stor å, brukar man ju säga.
Men jag vet själv hur det är att ha småbarn och leva på riktigt lite pengar. Det är inte kul! Många kramar från mig!

Blogg: http://chagak.blogg.se
2009-11-30 kl. 22:51

Åh, sånt är inte roligt! Ge mig ditt kontonummer så jag får slänga över lite pengar, hehe ;D

Blogg: http://www.ompappa.blogg.se
2009-11-30 kl. 23:07
Em

Hej! Du är stark som får din vardag att gå ihop. Blev lite nyfiken på din ekonomi, eftersom jag precis läst familjerätt på min juristutbildning. Barnen verkar ju mest bo hos dig, jag hoppas att barnens pappa utger underhållsbidrag till dig?? kramar

Blogg:
2009-11-30 kl. 23:10
Hilda

Varför betalar inte ditt ex något? Han måste ju iaf betala underhåll!?!
Speciellt när han aldrig träffar barnen heller så kan han väl iaf se till så ni klarar er och har mat.

Blogg:
2009-11-30 kl. 23:23

Hej Becka, (nu kan du blunda och alla andra kan läsa vidare…)

Undrar om det finns någon läsare som jobbar på bank och skulle kunna fixa ett konto eller är allmänt teknisk och skulle kunna starta en insamling här på bloggen (till skillnad från mig). Vi skulle kunna samla till en liten julbonus till Becka och flickorna, inte på något vis som “allmosor till fattiga” utan som en julklapp och tack för en trevlig blogg. Becka är beundransvärd och vi är många som följer hennes lilla familj, hon ger så mycket till så många via sin blogg. Det skulle inte vara mer än rättvist att hon fick lite tillbaka. Alla har vi mycket utgifter innan jul, men de flesta kan säkert avvara en liten slant, och så många läsare som vi är så borde vi ju få ihop till en nätt liten julpeng.

Jag är med i alla fall!

Blogg: http://mammasvartvit.blogspot.com/
2009-11-30 kl. 23:50
Roxie

Måste bara säga att jag älskar din blogg! och tittar in varje dag:)
Usch det lät inte alls kul det där :S Räkningar är aldrig kul.
Och dina barn är gudomligt söta!:D

Du, har du nått tips på hur man går upp i vikt?
Jag är 22 år och 162 cm lång, och väger bara drygt 42 kilo, kvittar hur mkt och vad jag proppa i mig för nått, går aldrig upp i vikt -.-
Skulle va tacksam för tips :)

Ha det bra :) kram

Blogg:
2009-11-30 kl. 23:54

Ajaj. Jag tycker du ska ändra betalningen med elen ftil månadsvis istället. Det där läget lät inte alls kul. :( Det kommer gå bra iallafall tror jag. Men jag vill gärna hjälpa till, synd bara att jag inte heller har pengar :(. Hade jag vunnit pengar nu så kan jag ju säga att jag hade tvingat dig att ta emot en slant så ni klarade er bättre. Tycker det borde finnas nåt företag som kunde sponsra dig med blöjor, eftersom du har tre småbarn menar jag. Iallafall, såhär i juletider, gå inte och grubbla sönder nu. Pengar är inte livet, huvudsaken du och barnen får i er mat :) Kram från mig

Blogg: http://viktoriasiden.blogg.se
2009-12-01 kl. 00:00

Jag är med på 5-barnsmammans förslag om att skänka en julpeng. Vet bara inte hur det skulle gå till. Kontakta mig gärna omdet fixas på något vis :) KRAAAM

Blogg: http://viktoriasiden.blogg.se
2009-12-01 kl. 00:03

Men du- gå med i detta. http://www.free-food.se

(Notera, alla ni som läser, att det INTE är någon värvningslänk där jag får poäng.)

Jag är medlem och det har fungerat! Man kan göra olika erbjudanden och få pengar. Det tar tid och blir inte så sabla mycket. MEN- man får pengar för varje medlem man värvar! När jag var aktiv var det tio kronor per värvad person, hörde nu att det är fem. (Är osäker på summan alltså. Hej, virriga jag som ska förklara enkelt men börjar snurra in mig..)

I alla fall (herregud Nina, kom till saken)- registrera dig och värva alla dina läsare. Man behöver inte göra mer än att registrera sin mejl, gratis, och det är som att ge dig och barnen fem spänn. Testa!

Fem spänn är inte en stor summa. Men om hundra personer registrerar sig. Eller tusen. Då snackar vi blöjor och mat och allt man behöver.

Kämpa på vännen. Det kommer att vända! Been there, done that, have the t-shirt. Man lär sig trolla med knäna och på nåt sätt går det. *kramar om*

Blogg: http://www.metrobloggen.se/babiantuttar
2009-12-01 kl. 00:03
i

Jag håller med 5barnsmamman, varför inte? Som en julklapp? Vad skulle du säga om det Becka? Ärligt, skulle du ta illa vid dig?! Som ett tack från oss till dig+ barnen?
Förresten, vad har tjejerna för blöjstorlekar?
TACK för en underbar blogg.
Puss och Godnatt!

ps. du har underbart söta barn och du är jäkligt snygg.

Blogg:
2009-12-01 kl. 00:36
Sofie

Åh, jag önskar att jag kunde göra nåt. Svenska kyrkans diakoner tror jag att kan hjälpa till ekonomiskt inför jul, om du vill: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=259362&refdi=257399

Jag har förstås inget med det att göra, men jag undrar för mig själv varför det inte ligger mer i pappans intresse att ge sina barn bättre ekonomiska förutsättningar, förutsatt att han kan. Vet han om hur ni har det? (jag menar inte att du ska svara, det var mest retoriskt.)

Jag läser din blogg nästan varje dag o tycker att du är fantastisk. Kram

Blogg:
2009-12-01 kl. 00:45

Svar till fembarnsmamman :

Kunde inte hålla med mer! Har själv tänkt tanken hundra gånger :)
Tycker det låter som en superidé!

Blogg: http://babish.devote.se
2009-12-01 kl. 05:00

Haha Becka! Du är så rolig och söt! Ge inte upp hoppet (vem har sagt att du gjort det?!) Du är stark - Och ännu starkare än du tror. Det har du visat förr. FETkram på dig! :)

Blogg: http://sofiahivall.blogg.se
2009-12-01 kl. 05:41
Malin

Ta hjälp utav dina läsare och registrera dig på gratis sidor som tex

http://www.gratisbio.se
http://www.free-food.se

och be dom sedan registrera sig på din värvningslänk. Du får massa poäng som du sedan kan växla in till presentkort på ICA/Coop osv och handla mat för…

Blogg:
2009-12-01 kl. 07:18
Erika

Håller med dig som skrev att vi läsare kan stötta med en julpeng till vår bästa mammabecka! Starta upp ett nytt bankkonto och lägg ut kontonr i bloggen.. det är jul och du och dina fina barn förtjänar en bra jul!

Sen kanske du ska ta itu med ekonomin, lägga undan några hundralappar varje månad så att när “elmåndaden” kommer känns det inte lika mycket.

Blogg:
2009-12-01 kl. 07:37
Ullis

Om det är så tufft ska din fd. man hjälpa dig ekonomiskt. Betalar han underhåll?

Har du sökt bostadsbidrag? Det har du rätt till du då har barn och studerar. Fast det har du säkert redan.
Sedan återstår socialen. Du har som sagt barn och det är prioritet nr 1 även för dem.

Naturligtvis kan du inte klara dig på enbart 500:- på en HEL månad med 3 barn. Bara blöjorna kostar en förmögenhet. Börja ringa försäkringskassan redan idag om du inte har bostadsbidrag eller socialen. Om det tar emot att ringa det sistnämnda så slå undan de tankarna. De finns för att hjälpa till.
Kram

Blogg:
2009-12-01 kl. 08:44
Bea

Hej Becka (och ni andra)!

Det ar klart att vad du gor ar fantastiskt, ingen kan pasta nagot annat. Vad jag laser om er ekonomi ar for mig en katastrof och jag har nastan svrart att tro det.

Varje manad antar jag att du har studiemedel fran CSN (inklusive barntillagg), underhall for barnen, barnbidrag med flerbarnstillagg samt att SPOTLIFE borde betala dig en slant (det ar i vart fall vad som star pa deras hemsida). Sedan kan man vall i din situation fa bostadsbidrag?

Detta ar allt annat an en kritik, tycker du gor det sa bra sa, men jag forsoker forsta hur det kan vara sa att man i Sverige inte ska kunna betala sina rakningar samt ata nagorlunda halsosamt.

Skulle du inte kunna beratta lite mer? Det later som en katastrof!!

Ps! Daremot ser jag att manga undrar hur du ska ha rad med julklappar, men familj och vanner forstar nog hur din situation ser ut i ar och barnen lar nog fa en massa paket anda och sarskillt nar de ar sa sma tycker jag inte att det ar hela varlden om de bara far en liten grej av mamma, barn uppskattar det lilla i livet!

Blogg:
2009-12-01 kl. 09:04

förstår att du får Ångest. fick jag med när jag betalde alla våra räkningar. dock 2 inkomster i denna familjen men hua.. med lånen på huset o bilen så var summan uppe i 18 000. det var alla räkningar på en osamma gång verkligen. halvårsförsäkring på bilen som kostade nästan 3000:/ jag satt med en klump i magen när jag såg pengarna ryka. här är det med snålt denna månaden.. trist såhär innan jul!
kram på dig

Blogg: http://lejdan.blogg.se
2009-12-01 kl. 09:34

Hej!
Förstår precis hur du har det! Och du har 2 barn mer än mig! Beundrar dig! Skulle så gärna vilja hjälpa dig! Vi är många som vill! :) Tänk om alla dina läsare skulle skicka en blöja eller en 10a då skulle du klara dig ju… :) KRAM<3

Blogg: http://www.mariaelisabeth.blogg.se
2009-12-01 kl. 09:38
Monica

Hej Becca!! Inte så roligt att ha lite pengar kvar, men som många andra skrivit här så ring bolagen eller lägg undan på ett speciellt räkningskonto som dina räkningar dras ifrån. Ett tips är att göra en budget på datorn om vad du har för utgifter mm och se vad allt kostar varje månad. Så har vi det upplagt varje månad så vi vet vad vi har kvar att “rumla” för. Är jätteskönt när man kommit in i det helt. Hör gärna av dig om du vill ha hjälp och tips… Lycka till!!! Stor Kram

Blogg:
2009-12-01 kl. 09:45
ellinor

Hej Becka!

Får man bidra med någon hundralapp till dig?

/ellinor

Blogg:
2009-12-01 kl. 09:46

Hej! Förstår dig verkligen, så himla trist att ha så dåligt med pengar, man får sån ångest och oroar sig hela tiden :/
men kan du inte ta elen varje månad istället? Jag har valt att ta elen varje månad istället för var tredje och det blir inte alls mycket. Jag betalar ungefär 360 i månaden för elen.

Du kan ju kolla upp det, så slipper du ha så lite pengar var tredje månad.

kram!

Blogg: http://msmomma.zoomin.se
2009-12-01 kl. 09:53

Själv har jag det inte så numera, men när jag var barn fanns det perioder då vi hade det ibland ganska knapert, så vet hur du känner dig. Hur frustrerande det är. Skulle väldigt gärna vilja hjälpa dig! Du har inte någon adress man kan skicka till (om man får förstås) :) Du får gärna skriva det i min mejl. Som en tidigare kommenterade, det är inte för någon allmos, utan bara en julgåva såhär i december :) Lycka till! Är en trogen läsare hos dig och dina fina flickor

Blogg: http://www.minsonbastian.blogg.se
2009-12-01 kl. 10:08

Håller med ” 5-barnsmamman” jobbar dock inte på bank men om någon fixar så är jag gärna med och hjälper becka och flickorna med en slant! Linda

Blogg: http://lindaloo.bloggagratis.se/
2009-12-01 kl. 10:33

hej becka jag följer din blogg varje dag och nu vill jag försöka hjälpa dig du kan väl slänga iväg ett mail till mig så förklarar jag hur för jag fick inte kontakta mig sidan att fungera..

kram sabrina

Blogg: http://sabrinasliv.blogg.se
2009-12-01 kl. 10:46

Hej Becka!
Jag ser att du har fått väldigt många tips angående det ekonomiska! Och jag vet att det blir ju inte bättre psykiskt när ekonomin är dålig, tro mig! Jag har vart i samma sist själv men med bara ett barn så jag kan tänka mig att det är kämpigt! Men tänk på att för varje dag som du struntar i att gå till skolan och ringa dagis så mår du bara sämre! Försök att ta dig i kragen och gå iväg till dagis och skolan! Jag vet att det är lättare sagt än gjort! Och när man har kommit till den punkten att man inte törs ringa till dagis så måste man försöka bryta dom rutinerna som är fel. Skit jobbigt är det men DET GÅR!!! Och känner du att du inte orkar med skolan så hoppa av ett tag! Sök ett jobb om det känns bättre, det är ju inte heller lätt men OM du får ett jobb så blir ju iaf inkomsten bättre. Och om barnen är på dagis så får dom ju lunch där och då slipper du tänka på det! Jag tror på dig Becka!!! Du är stark och kommer att klara det här! Men du måste bryta de här med att du inte ringer till dagis osv för det gör bara saken värre!!! Kom igen nu!! heja heja!!!! Vi finns ju här för dej=)
*styrkekramar*

Blogg: http://catrinelundberg.blogg.se
2009-12-01 kl. 10:48

ja du är duktig trots att du bara är 17 år. lika gammal som min yngsta dotter. vi är 2 vuxna varav maken jobbar 75% och kör buss och jag har varaktig sjukersättning som är låg. vi försöker vara ekonomiska och storhandlar 1 gång i månaden sen tillkommer tillbehör som mjölk mm. bensin. vi betalar alla försäkringar månadsvis då blir det billigare. men för oss går det precis runt.
ha det bra,
kram

Blogg: http://myeesbloggis.blogspot.com
2009-12-01 kl. 11:25

Det är inget roligt att vara läsare och se dig gå igenom detta! Man får själv dåligt samvete och hade velat hjälpa till! Det är tufft och det är en självklarhet att du delar med dig, varför bloggar man annars?! Gillar man inte när det går ner för ens favorit bloggerska, så varför ska man bara se när det går uppför. Livet är en berg och dalbana, oavsett om man vill åka med i karusellen, så måste man! Hade önskat att du fått hjälp. (Testa o skriv ut ett bankgiro så kanske folk kan sätta in pengar till dig, som vill hjälpa dig :)

Blogg: http://emmaxelsson.blogg.se
2009-12-01 kl. 11:34
Marianne i Kävlinge

Jag har så mycket som möjligt varje månad. Har en förmåga att
“glömma” att t ex elen ska betalas en viss månad. Jag tror att de flesta av oss fungerar så. Nu har jag lite jämnare ekonomi.
När du nu har en så “dålig” månad, kan inte barnens pappa stötta dig lite? Förmodar att han betalar underhåll men jag har också varit ensamstående, för 25 år sedan visserligen, men jag vet att underhållet inte har ökat mer än någon 100-lapp på alla dessa år! Och förmodligen betalar inte pappa många kronor själv.
Det finns säkert stipendier att söka som ensamstående mamma. Jag tror du kan söka på nätet, eller be någon på biblioteket om hjälp!
Hur som helst, Lycka till!

Blogg:
2009-12-01 kl. 11:40

Hej Becka!
Vad tråkig att du har tufft med alla räkningar nu i December månad när det är julafton och allt.. hoppas det ordnar sig med.

Ett litet tips är att du kan ordna med alla räkningar och se till att du inte får dom samtidigt var tredje månad utan att det kommer någon räkning då och då, så slipper allt komma på en och samma gång så blir det kanske lite lättare så småningom.

Kramar Sanna

Blogg: http://mammasvardag.blogg.se
2009-12-01 kl. 12:04

Jag är med på insamlingen! Vill man i framtiden kan man väl också sätta in pengar om man vill ge? Bara så där, liksom. Vet nån hur man fixar nåt sånt konto?

Jag avskyr såna månader. Inte lätt heller när man är student. Men jag har ordnat så räkningarna kommer månadsvis istället, så får man bättre koll och får inte såna chocker.
Nu har jag visserligen en sambo som jobbar men jag vill inte glida med bara utan betala för mig också.
Såg att någon skrev om underhåll (lite privat grej kanske) men det är faktiskt något som den andra föräldern ska betala om barnen inte bor ungefär 50/50 av tiden hos varje förälder. Så var det med min pappa. Var jobbigt att prata med honom om det men det blev bra till slut!

Fortsätt kämpa, Becka! You can do it! =)

Blogg: http://isabellapalmberg.blogg.se
2009-12-01 kl. 12:52
Sofie

Det där lät inte direkt som en dröm situation.
Därför måste jag säjja att 5.BARNSMAMMAN´s idé var jätte bra!
Jag kan inte sånt där med konton och grejjer men om nån kan det så hade det ju varit super kul att få kunna via sin glädje över Beckas blogg på flera vis!
Kom igen nu allihopa, är det nån annan som kan vara ansvarig för den själva “tekniska” biten så vi kan få sprida lite extra jul glädje?! :)

Sänder över massa glad energi och hoppas ni har det bra där borta! Stor kram från Sofie :)

Blogg:
2009-12-01 kl. 13:32
Sandra

Varför hjälper inte dina barns pappa till? Fy fan va lågt gjort av honom…Lever han lyx för sin lön eller????

500 kr går ju inte att klara sig på till 4 personer. De är omöjligt.

Och VARFÖR hjäler inte dina närstående dig? Din mamma,din pappa eller vem som??

Tycker iallafall du är mega duktig som kämpar.
Kram

Blogg:
2009-12-01 kl. 13:34

Usch vad det låter kämpigt! Har själv varit i samma sist, och det var verkligen inte kul.
Jag hoppas att du inte glömmer att du har vissa rättigheter. Bostadsbidrag antar jag att du har(?) och så länge ni inte har växelvis boende halva tiden var är barnens pappa skyldig att betala underhåll. Det kan vara kämpigt att ta tag i sådana saker men ni ska ju inte behöva leva på svältkost!

Kram på er allihopa!

Blogg: http://erikascondo.wordpress.com
2009-12-01 kl. 13:49

Hej!
Jag har läst din blogg ganska länge men jag har nog aldrig kommenterat tidigare, inte vad jag kommer ihåg iaf.
Jag är också ensamstående med tre barn. Jag jobbar 75% och har en dålig lön så jag vet hur kämpigt det ka vara med ekonomin. Men jag har endå valt att gå ner i tid (jobbade heltid förut) för att orka med att vara en bra mamma för mina barn. Min minsta dotter är handikappad så det tar väldigt mycket tid och energi. Men jag tror nog att du tänker precis lika som mig att barnen är viktigare än pengar!
Som någon redan skrivit så försök att få räkningarna varje månad istället för var tredje. Så har jag, då kommer aldrig dom där STORA räkningarna (nästan).
Något mer vi verkar ha gemensamt är ångesten, just nu har jag en väldigt jobbig period. Min mormor gick helt oväntat bort förra veckan, hon stod mig lika nära som din farmor stod dig.
Hur ledsen jag än känner mig så får jag inte bryta ihop nu för barnens skull.
Vet inte vad jag vill med den här kommentaren? Ville väl bara berätta att jag känner igen mig i det mesta av det du skriver.
Hoppas du mår bättre snart!
Kram Anna

Blogg: http://www.novali.babyblogg.se
2009-12-01 kl. 14:21
Mari

Jag håller med 5barnsmamman.. borde väl inte vara så svårt eller? bara inte Becka tar det på fel sätt..men hon är så go å snäll å ger så mycket så jag tycker hon är värd en julklapp från oss läsare!

Blogg:
2009-12-01 kl. 14:33
Johanna

hej!
jag håller också med 5barnsmamman! ta det absolut inte på fel sätt jag läser din blogg och är inne flera gånger per dag och verkligen älskar att läsa din blogg! hoppas ni får en bra jul!

kram

Blogg:
2009-12-01 kl. 14:43

Stackars dig =( jag har själv det extremt knapert, speciellt innan jul när man ska handla julklappar till alla! men jag håller med 5-barnsmamman, om alla vi läsare sätter in en 20 kanske så blir det iaf en liten slant ellerhur? :) Tänker på dig och dina gudomligt söta flickor :)
Mvh Åsa L

Blogg: http://asalindfors.blogspot.com/
2009-12-01 kl. 14:59

gud vad synd. :( men kan du inte tjäna pengar på bloggen..? :O

Blogg: http://aazzie.blogg.se
2009-12-01 kl. 15:16

Nedu Becka. Ge oss ditt kontonummer så får vi sätta in en slant. Det är ju massor som vill och kan ge dig en slant. Ta emot hjälp. Lättare sagt än gjort, hatar att ens behövt låna pengar av mina egna föräldrar. Men snälla Becka, låt oss ge dig en julklapp iallafall? VI VILL! Snälla söta rara! Se det som en bloggbonus :)

KRAMISAR!!

Blogg: http://babish.devote.se
2009-12-01 kl. 17:34

fan vad jobbigt :S el och sånt kanske skulle vara en bra idé att ta månadsvis som skrivet innan, jag är en sån som ofta tar en stor avgift en gång istället för en mindre varje månad men jag bor hemma och har sparpengar så det beror ju på det, när det är lite mer kärvt är det lättare att ta lite varje månad eftersom man ändå får in pengar månadsvis.
sen borde coffe kunna hjälpa till med utgifterna som gäller barnen, t.ex. blöjor. det är ju lika mycket hans barn även om du har dom hos dig och han har ju jobb. kram!

Blogg: http://legobit.bilddagboken.se
2009-12-01 kl. 18:09

Men kära nån Becka, vad lite du väger… Nu blir jag avundsjuk. Jag vet.. det är dumt, men jag kan inte hjälpa det.

Puss på dig fina vän! Vill träffa dig snart.
Klarar du dig Becka, jag menar med pengar?

Blogg: http://beccatroll.blogg.se
2009-12-01 kl. 18:29

Jag har nominerat din blogg här:

http://kidzine.se/2009/11/30/nominera-2009%C2%B4s-basta/#comment-7375

Så du är medveten om det! =)

Blogg: http://zebramyran.blogg.se
2009-12-01 kl. 18:57
helena LKPG

Hej Becca!

Jag är ofta här inne och läser och har väl egentligen följt fin blogg under väldigt lång tid. Min Ella är i samma ålder (född 10 juli 08) som dina tvillingtjejor. En tanke bara som kom upp, Betalar barnens pappa underhåll? Har du bostadsbidrag? Det är inte kul när ekonomin svajar. Man mår ju så dåligt av det och mår man redan dåligt innan så trycks man ännu lägre ner i skorna.

Det är så skumt, för det känns nästan som att jag känner dig iom att jag läser din blogg, och du har ingen aning om vem jag är. Hahaha jag får sådan lust att fråga om vi ska ta en fika och låta barnen leka men sen kommer jag återigen på att vi inte alls känner varandra. Knasigt….

Hoppas det snart löser sig för dig på alla plan. Ingen ska behöva må som du gör

Kramar från Helena/ Linköping

Blogg:
2009-12-01 kl. 19:07

Hej alla jag hittade en sida där man kan starta insamlingar och jag startade en för mamma Becka..

http://samlain.se/insamling/insamlingar/mamma-becka/

Så snälla Becka ta emot dina trogna blogg läsares chans att få tacka dig för en bra blogg!

Och alla ni som vill donera gör det varje krona går oavkortat till Becka och hennes döttrar!!

Blogg: http://sabrinasliv.blogg.se
2009-12-01 kl. 20:11
Johanna

Nu vet jag inte hur mycket pengar du har i månaden men ett litet tips är att ta vårdnadsbidrag för de två minstingarna. 3000 kr per barn tills de är 3 år.Perfekt då du har tvillingar. Du är ung och hinner plugga och jobba i massa år sen. Va hemma och samla dig ett tag. Tindra kan ju gå på dagis för att det kanske är kul för henne. Eller ha henne hemma också tills hon blir 3 då blir det 3000kr till i månaden. Sen får du väl underhåll och bostadsbidrag och barnbidrag. Men som sagt, jag vet inte hur mycket du har annars så…. Kram på dig!

Blogg:
2009-12-01 kl. 20:19

Snälla Becka, vi vill inte se dig bli sämre och sämre. Om det är så att du skulle ta “insamlingen” på fel sätt så vill jag bara ha sagt att det är enbart för att VI vill hjälpa ER. Du är en sådan fantastisk person och kämpe utan dess like, låt oss hjälpa dig så gott vi kan!

KRAM!!!!!

Blogg: http://nattilou.blogg.se
2009-12-01 kl. 22:53
tipsare

hej! vil bara tippsa om att baka bröd o frysa ned storkok i matlådor, förstår att du inte har all tid i världen men försöka duger :)
lycka till o fortsätt kämpa! kram

Blogg:
2009-12-01 kl. 23:24
Felicia

Becka, jag själv är också ensamstående mamma men med “bara” två barn och studerar också. Förvisso jobbar jag som kontaktperson 3 timmar/3 dagar i veckan. Men jag VET hur tufft och tungt det är när pengarna inte räcker till. Det har varit tunga tider för mig men på något sätt fixade jag det. Som nån skrev - kontakta din kyrka, diakon. Det gjorde jag och fick pengar & matkuponger för 1300 kr av dem. Av fonden Majblomman som är för barn fick jag 2200 kr. Tipsar om en annan fond “Lekande barn”. av dem fick jag 3000 kr förra jul.

Sen måste jag hålla med 5-barnsmamman och ser att någon har startat en insamling. Jag hakar på för att jag vet hur det är och du gör ett stort jobb genom att vara en fantastisk mamma och person. Så låt oss andra som vill det, hjälpa dig lite. Det förtjänar du, gumman!

Blogg:
2009-12-01 kl. 23:38

Du har inte funderat på att vända dig till socialen?
Dom finns ju där för att hjälpa till.
Många tycker att det är jobbigt att gå dit, men ett måste ibland.
Utan pengar kan man inte leva. Jobbigt men sant.

Blogg: http://christinasegen.blogg.se
2009-12-01 kl. 23:39
Caroline

Herregud, jag vill hjälpa er!

Blogg:
2009-12-01 kl. 23:41
Sess

Sett att folk gärna vill hjälpa dej.

Skapa ett konto på denna sidan sen lägg upp en länk i bloggen så kan folk hjälpa dej att samla in extra pengar till jul :)

GÖR DET!!!!!

http://samlain.se/

Kraaaaam

Blogg:
2009-12-02 kl. 01:41
Sarah Forså

hej vet hur det är. Vi har kämpat som dårar att få ihop till några små julklappar till Nova.
Nu är kronerna vi har kvar fjuttiga så vi inte väntar redan nästa barnbidrag.
Men jag vet, man aklarar sig.
Vi får tänka att vi blir starka av det här och lär oss något som många andra kanske inte gör som har massor med pengar.
Men du, gå ner till soc och be om försörjningsstöd.
Jag vet att det kan vara jobbigt att be om hjälp, men det skulle unna dina barn i alla fall.
Då får du hjälp med räkningar + att du får ialla fall lite pengar över varje månad för lite saker som kan behövas/villja göras.

Kram

Blogg:
2009-12-02 kl. 11:33

Hej igen.
Vad tråkigt att se att du r så nere gumman, jag förstår dig till fullo. Det är inte kul att vara pank, och dessutom tror jag du lastar dig själv för hårt just nu. Men jag är - som alltid - lika imponerad över att du faktiskt fortsätter blogga och hålla dig på fötter. Strongt!!

Har skummat dina kommentarer och tycker faktiskt att di ska låta dina bloggläsare hjälpa dig, nu har du bloggat för VÅR skull så länge, nu är det dags att du får tillbaks. För din skull och för barnens skull. Det är INGET att skämmas för, tvärtom, hur många människor hjälper “främmande” människor i verkliga livet?

Tänker på dig ofta, jag hoppas att ni har det mysigt trots allt! :)

Många kramar från mig.

Blogg: http://www.minamirakelochjag.bloggplatsen.se
2009-12-02 kl. 12:54

Ring elbolagen och andra bolag som du har kvartalsräkningar på, och be om månadsräkningar istället.
Så slipper du chocken och fattiga månader…!
Ett tips från en som vet… elen stängdes av för mej och mina två barn då jag inte kunnat betala på flera månader… och mer problem kom till… =(
Nu är jag trebarnsmamma och försöker komma på fötter igen…
Många kramar till Dej!
Synd att vi bor så långt bort från varandra, vill så gärna lära känna dej och dina barn… våra barn skulle ha jäkligt kul ihop! =) =)

Blogg: http://uglyduck.blogg.se
2009-12-02 kl. 20:31
Tove

Jeezes!
Jag är femton, och jag får femhundra kronor i MÅNADSPENG!
Vill så gärna hjälpa till, vinns det ingen adress man kan skicka pengar och paket till?

Blogg:
2009-12-02 kl. 21:28

Men Becka, du HAR faktiskt rätt att få ekonomiskt bistånd. Det blir en ganska rejäl summa med 3 barn. Tycker du ska ringa kommunen så slipper du truga såhär med ekonomin.

Kram

Blogg: http://catherinebergius.blogg.se
2009-12-03 kl. 10:07

Håller verkligen med “5-barnsmamman” !!

Blogg: http://www.linnsann.com
2009-12-03 kl. 20:29

hej gumman jag tänkte på en ska när de gällde ekonomin.. får du inte hjälp av Coffe, han ska väl betala sådan underhållsbidrag och sen finns de bostadsbidrag du kan söka , och man kan även söka fonder som man kan få pengar på om man har dåligt ställt..

Jag vet hur det känns att inte ha mycket pengar..Allt är dyrt i dagens samhäll..Hopps du kan fåe n bra redag trots allt:)
kramar

Blogg: http://lillemspems.blogg.se
2009-12-04 kl. 13:09

När jag slutade 4:an och skulle börja 5:an under sommarlovet alltså vägde jag 18 kg och nu har jag gått i termin i 6:an och väger 43 tror jag och det känns JÄTTE skönt

det kanske va lite sådär “varför berättar hon det” men … jag vet faktiskt inte vf jag berättade

Förlåt om det var störigt att jag berättade du kanske inte bryr det om vad jag vägde:P

Blogg: http://www.superknottet.blogg.se
2009-12-04 kl. 17:49
Lis1e

Hej Rebecka
Ville bara ge dej ett tips ang. elräkningen som kan förstöra en hel månads ekonomi.

Jag får min varannan månad och i stället för att vänta tills den ska vara betald så delar jag upp den i 2. Sista betaldatumet brukar i mitt fall ligga månaden efter att jag fått den.
Jag halverar alltså och betalar ena halvan på en gång och sen den andra månaden efter.
Vet inte om det är godtyckligt men jag har gjort det så länge och de har inte sagt något om det. Huvudsakligen att hela är betald när den ska.
Så gjorde jag även med mitt CSN-lån. De ville att man skulle betala var 3:e månad men det struntade jag i och “betalade av” den varje månad i stället. En lite mindre summa varje månad blir det ju iaf och ingen chock varannan eller var tredje.

Lycka till

Blogg:
2009-12-04 kl. 19:37
Sanna

Hej läste ditt inlägg och blev riktigt ledsen för din skull, nu är ju dina barn inte så gamla att de “kräver” så mycket julklappar el förstår just konceptet med att Tomten kommer men som mamma vill man ju ändå ge dem allt man kan. Tycker det är intressant med alla som skriver att de vill hjälpa dig men ingen har frågat hur, om alla som “vill” hjälpa dig är snälla och ger dig en slant beroende på hur mycket man vill så skulle din och dina barns jul va räddad. Jag kan helt klart hjälpa dig med en hundring, jag vet det är inte mycket men om fler gör det så har du snart råd med klappar och mat den här månaden. Jag ger ändå både till rädda barnen och är världsförälder så att hjälpa dig skulle göra mig glad :)
Hör av dig och jag hoppas fler tänker som mig och verkligen VILL hjälpa dig/er..
Kram från en nybliven 3barnsmor :)

Blogg:
2009-12-05 kl. 01:51
Sanna

Ber om ursäkt, jag läste inte alla inlägg innan jag skrev föregående kommentar så jag missade de som redan skrivit om att du kunde få ekonomisk hjälp av alla oss som läser :) men som sagt lägg upp ett förslag på vart vi kan sätta in pengar el dylikt det finns många som känner med dig :)
Mvh

Blogg:
2009-12-05 kl. 02:03
Frida

Hej! Jag tycker verkligen att det är beundransvärt hur du orkar med vardagslivet och allt bestyr. Du är verkligen en inspirationskälla! Men varför har du kvartalsräkninga? Personligen har jag bestämt både för el och bredband att ha månadsräkningar istället, tycker det är mycket bättre än att behöva snåla som sjutton ena månaden och ha lite mer nästa månad. Men det var bara en tanke! Fortsätt att kämpa på, jag tycker att du är grym!!

Blogg:
2009-12-15 kl. 17:56
LÄMNA EN KOMMENTAR
Namn
Fältet får inte lämnas tomt!
Epost (publiceras inte)
Websida/blogg
Webbadressen har fel format!
Kommentar
Fältet får inte lämnas tomt!
Kom ihåg mig

ANNONS