Jag vet inte var jag ska börja.

Jag var lite stressad -hade lunch i skolan- när jag skrev mitt förra inlägg och jag hade lovat Sabrina att göra det så fort jag kunde för att hon var rädd att någon skulle anmäla henne för bedrägeri om jag inte tog över insamlingen så fort som möjligt. Någonting sa mig att det var det rätta att göra just där och då, att inte låta henne hamna i trubbel för att hon försökt göra en god gärning. Och mitt i all stress glömde jag att länka till hennes blogg, vilket fick somliga att fundera på om det kanske var jag själv som hade startat insamlingen, vilket det absolut inte är. HÄR är hennes blogg!

 

Jag har aldrig bett om pengar, skulle aldrig göra. Skulle aldrig ens be en vän om pengar, det är liksom inte min grej. Mina föräldrar hjälper mig i det tysta, när de kan vill säga. Bara för att de är mina föräldrar betyder det inte att de har pengar så att det räcker och flödar över, men skulle de kunna, så skulle de hjälpa mig. De vill dessutom inte bli så omnämnda i bloggen av diverse anledningar.

 

Visst att jag är deprimerad och ledsen just nu, men jag kan ändå förstå tillräckligt mycket för att säga att det är inte alls ansvarslöst att ha dåligt med pengar när man har barn, vad som är ansvarslöst är att inte se till att finna en lösning på sina problem, vad det nu kan tänkas vara. Det skulle vara ansvarslöst av mig att använda våra sista 500kr på något som inte är livsnödvändigt. Det skulle vara ansvarslöst av mig att inte se till att barnen fick mat minst 4ggr om dagen. Det skulle vara ansvarslöst av mig att köpa en stor godispåse i stället för ett paket blöjor.

 

Tack vare att jag är en ansvarsfull mamma, så skulle vi som sagt klara oss på de där 500 kronorna. Vi skulle knepa och knåpa för att få ihop vardagen, men det skulle gå. Jag skulle komma på nya maträtter av det sista vi har kvar i skafferiet och jag skulle göra egna hemmagjorda tygblöjor om det så skulle behövas (om sanningen ska fram så har jag faktiskt gjort det en gång, men det var waaay back i tiden då barnen och jag bodde med deras pappa och vi hade bara glömt att köpa blöjor, för då hade vi ju gott om pengar).

 

Säga vad ni vill om mig, men ansvarslös är det sista jag är.

 

Jag vill också tillägga att jag verkligen trodde på att barnens pappa och jag skulle hålla ihop livet ut, men så gick det inte så bra och jag valde att flytta. Också ett ansvarsfullt val, om jag får säga det själv. Att vi gick isär var inget misslyckande, som många verkar vilja få det till. Hellre lyckliga på varsitt håll än olyckliga tillsammans.

 

Och ja, jag döljer en del från bloggvärlden, även om jag är ganska öppen i övrigt, en del saker känns bara för privata för att dela med sig av. Hoppas att ni kan ha förståelse för det.

 

Även om det känns riktigt konstigt och fel för min del att ta emot pengar, så tänker jag bara visa min tacksamhet till alla er som redan bidragit. Ni är otroliga människor med stora hjärtan och om jag kunde så skulle jag göra något i gengäld för er allihop. Ingen är tvingad att bidraga och jag ser helst att vi sätter stopp här och nu, så att jag slipper bli kallad tiggare för en insamling som jag inte ens startat.

 

Carin, den summan du skänkte var alldeles för hög. Hör av dig så löser vi det! Tusen tack i alla fall, du är en fin människa, det känner jag på mig!

 

Och om ni vill ha kul, så gå in och läs kommentarerna under detta inlägg av bloggkommentatorerna. annamaria gillar jag, tack för omtanken!! :-) Kram på dig!

 

 

Ps. Jag får inget csn-lån eftersom jag inte fyllt 20 ännu, så kom inte och säg att jag borde klara mig. Det jag får utöver barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag är mitt studiebidrag på 1050kr. Så, då var det utrett! Ds.

95 kommentarer till “Omoget tänkande 1.0”
Kicki

Strunta i alla missunsamma idioter och använd pengarna på ett sätt som glädjer dig och dina barn. Kramelikram!

Blogg:
2009-12-02 kl. 23:12

Åh, den där bilden beskriver ungefär vad jag känner för Coffe nu!
Visst kan jag förstå om det inte funkade mellan er. Sånt händer, tyvärr. Och jag tror abslut att du gjorde det bästa av situationen! Genom att flytta tex :)
Men han verkar inte göra Någonting?!
Förstår om du inte vill prata om det. Men det är det som dyker upp i huvudet, förmodligen många fler som kan hålla med. Även om vi inte har med det att göra.. tycker sååå synd om flickorna!

Kan inte bidra med pengar heller, plus att det som sagt känns lite kluvet. Men vi har massvis med flickkläder här. En del ska sparas till ev nästa, men inte allt. Om du mailar adress och barnens storlekar kan jag säkert få ihop litegrann :)

Kram

Blogg: http://maltazar.blogspot.com
2009-12-02 kl. 23:14
emma

Har du inte rätt till csn borde du har rätt till soc, eller???

Blogg:
2009-12-02 kl. 23:21
Hemligt

skit i alla missunnsamma kommentarer.
jag hoppas ni får en riktigt trevlig jul och att pengarna räcker länge (även om jag som ung tvåbarnsmorsa vet att det går åt SNABBT)

Blogg:
2009-12-02 kl. 23:39
Lisa

Hej!!
Jag lider med dig/er. Vet hur det är att ha det tufft ekonomiskt. Det suger, helt enkelt!
Ni verkar leva en hel del under existensminimum… Gulligt av alla som har skänkt pengar till dig. Behöver du kläder eller annat till barnen så finns det en del här, du får hojta till i så fall!
Även om barnens pappa betalar underhåll borde han ju känna med sina barn (om han nu inte lider med dig) och hjälpa er med någon extra slant. Tycker jag, men det är ju lätt att säga som utomstående…
Stor kram till dig!

Blogg:
2009-12-02 kl. 23:40

Säger som de andra, strunta I alla elaka kommentarer. Fast de förmodar jag faktiskt att du redan gör:).

Och att ha lite pengar kvar har inte alls något med dåligtansvar att göra. Får man lite pengar så får man. Hur man än vrider och vänder på kronorna förvandlas de ju inte till större valörer hur ekonomisk man än är..

Och bara för att man har föräldrarna nära betyder inte de att dem är rika.

Och sveriges skyddsnät alla pratar om, vissa faller faktiskt igenom stolarna..

Du är värd pengarna

Blogg: http://Mulllis.blogg.se
2009-12-02 kl. 23:51

Ang kommentarene du henviste til: Ikke bry deg om dem, noen mennesker har bare et ekstra stort behov for å spy ut eder og galle, særlig hvis de kan gjøre det anonymt via nettet og da i tillegg slippe å stå for det de sier. Jeg tror det må være en slags sykdom. Jeg er ingen engel, jeg baksnakker selv, ofte uten grunn, sammen med venninner. Som oftest er det en måte å lufte frustrasjoner på, og jeg ville bli totalt knust om vedkommende overhørte meg og tok det jeg sa til seg. Kort sagt: Baksnakking sier mer om baksnakkeren enn om den som blir baksnakket. Alle vi som har fulgt bloggen din ei stund vet hvor ansvarsfull du er, og vi vet du kunne fått barna dine gjennom denne måneden- med glans, slik du har fått dem gjennom alle tidligere måneder med glans. Du har gitt oss så mye- du har gitt oss lov å følge deg gjennom gode- og mindre gode tider. Når vi har muligheten til å gi deg noe tilbake for alle de timene du har brukt på bloggen, er det ikke et øre for mye: jeg vil tro bloggtimelønna di fortsatt ligger på tredje verden-nivå etter denne innsamlinga. Du har med andre ord jobbet hardt for de pengene, så ikke la noen få deg til å tro at du ikke fortjener dem.

I tillegg må jeg si jeg støtter ditt valg i å ikke ta opp problemer mellom deg og barnas pappa på bloggen. Hva som skjer mellom dere er også en sak mellom dere, ikke en sak for offentligheten (med andre ord: oss). Jeg kan ikke si jeg ikke er nysgjerrig, men jeg ser ingen grunn til at du skal henge ut intime detaljer på nett bare for å tilfredsstille mitt underholdnings- og informasjonsbehov.

Dette ble en lang kommentar. Jeg håper du får en fin desember. At dine barn får en fin desember, har jeg aldri vært et øyeblikk i tvil om.

Blogg: http://web.me.com/astarkvedja
2009-12-02 kl. 23:55
sofia

jag har aldrig komernterat förut. Du är värd detta! Du är en tuff tjej som klarar allt detta. Alla skulle inte göra det i din ålder :)

Blogg:
2009-12-03 kl. 00:00

Hallå där!
Skrev en rad om insamlingen på min blogg. Jag tyckte det var en sån fin gest från din läsare och så otroligt roligt att så många bidragit med en slant.

Tycker du ska komma ihåg att alla som har bidragit gjort det för att de vill och av vad jag skulle vilja kalla uppskattning av din fina blogg och för att vi får följa dig i vardagen.

God Jul på er allihop, jag hoppas den blir toppen för er =)

Blogg: http://www.lillaflaset.blogspot.com
2009-12-03 kl. 00:02

Kan inte slita mig från datorn, ändå ska jag upp om några timmar. Kan inte sluta tänka på dig…Hoppas du blockerar alla som skrev så dumma kommentarer förresten.
Du ska inte behöva ta det!

Nej nu måste jag slita mig…tänker på dig bästa Becka <3
Ta nu emot alla pengar och skäm också bort er rejält och köp saker till dig och barnen :) Det är ni värda!

Kramar!!

Blogg: http://babish.devote.se
2009-12-03 kl. 00:04
malin

Det ÄR en fin gest från läsare, och de har valt det alldeles själva- var glad du- bara komma ihåg det här så ger du tillbaka till någon som har det jobbigt i framtiden, se det här som ett kretslopp. Nu är det din tur. sen någon annan så vet du vad du ska göra då.

KRAM.

Blogg:
2009-12-03 kl. 00:05
Bip

Må du få det bästa av allt. Vi önskar dig och dina små töser all lycka samt en fridefull vit jul med en massa julklappar, god mat och godispåsar! Kramar

Blogg:
2009-12-03 kl. 00:31

Nu menar jag inget elakt. Men får du inte pengar för att du bloggar?

Blogg: http://thelmasmamma.blogg.se
2009-12-03 kl. 00:37
Hjälp andra genom länk

Hej Mamma Becka.

Hjälp andra barn få en fin jul genom att länka till dem som lagt upp sida på http://www.samlain.se...

dessa borde oxå få en fin jul med mat och klappar

http://samlain.se/insamling/insamlingar/mina-barn-ska-oxa-fa-en-jul/

Blogg:
2009-12-03 kl. 00:47
oxå mamma

kan inte du länka dom stackars barnen som bad om hjälp bland dina kommenater?

http://samlain.se/insamling/insamlingar/mina-barn-ska-oxa-fa-en-jul/

Blogg:
2009-12-03 kl. 00:48
jahaja

Haha. Folk är avundsjuka. Alla andra skulle också gärna vilja att okända cashade in pengar på ens konto ;) Jag med ffs!! :D

Tacka o ta emot, ingen tvingar dom att ge liksom!

Dock undrar jag varför du inte söker soc? Jag tolkar det som att du inte har rätt till det? Eller? För annars skulle du väl göra det, ingen väljer o gå utan cash?
Anledning att man inte får soc brukar vara att man har besparingar/ aktioer/ fonder/ liknande eller att man köpt för dyra saker de senaste månaderna, som soc anser att man kan sälja. Alternativt äger saker som inte ingår i normal norm, typ en bil eller bostadsrätt. Men det gör du väl inte?

Blogg:
2009-12-03 kl. 01:08
Kicki

Förlåt förlåt förlåt förlåt för att jag inte ringde idag! Somnade när jag nattade barnen och vaknade nu..
Jag lovar, jag gör ett tappert försök imorn igen! Puss på dig vännen

Blogg:
2009-12-03 kl. 01:17
isa

Blä. Jag blev mörkrädd och äcklad när jag läste kommentarerna hos BK.
Kunde inte låta bli att räkna vad du hittills fått in på Sabrinas insamling… jag hoppas att du unnar dig själv någonting också! Något riktigt fint och som känns lite extra vagant, det behöver du.

Och du… även om du ibland känner dig som en värdelös förälder och person, försök påminna dig själv om att du inte är det. Ibland blir det inte som man hade hoppats och trott, men det viktiga är att hålla huvudet ovanför ytan och simma lugnt även i dom situationer då det känns som att man ska gå under. Man måste få sörja sånt som gick åt skogen, och att känna sig ledsen är viktigt för att kunna gå vidare. Att dessutom våga erkänna sina ledsenhet för sig själv och för andra tyder på att man är en trygg person.

Jag hoppas att den här insamlingen som Sabrina startat får dig att förstå att det inte bara är din familj&vänner som uppskattar att du finns och det du gör! Sug på den karamellen och låt det boosta ditt ego lite, det är inte alla som får en insamling startad och dessutom går flera tusen plus på det ;) Alla behöver känna sig uppskattade ibland, så gör det du med.

Blogg:
2009-12-03 kl. 01:24

Mammabecka, du är underbar :D Strunta i alla dumma kommentarer, de är bara avundsjuka, du är otroligt bra! Kram på idg!

Blogg: http://youknowthat.blogg.se
2009-12-03 kl. 01:26

Gud va svartsjuka mænniskor det finns! Det ær så klart att alla skulle vilja få så mycker pengar helt pløtslig, men denna gång var det du! Jag ær jætte glad før att det finns så många snælla dær ute som væljer att hjælpa dig! Tack før dom! Hadde jag haft pengar så hadde jag med hjælpt dig, men det får væll bli en annan gång! Nu blir det en god Jul i alla fall! Synd bara att dom tar 5% av alla pengar! De va de SNÅLASTE!=P

Blogg: http://hegeisbrekken.blogg.se
2009-12-03 kl. 02:50

Jag tycker verkligen att ditt inlägg är meningsfullt. Hoppas allt är bra med er och tack för en toppenbra blogg / Sandrah

Blogg: http://www.sandrahupdate.blogg.se
2009-12-03 kl. 03:05

Hej Becka!
Ta absolut inte emot all denna skit från verkligt korkade läsare!! DU verkar vara en fantastisk mamma, och ang soc, barnens pappa, mor & farföräldrar och så vidare ..! vad spelar det för roll? det är nu det är knapert för er, du hade ju aldrig skrivit så om så inte var fallet! Jag förstår inte att människor njuter av att gotta sig i andras olycka, usch vad äckligt svenskt det är!
Detta är en fin gest av alla läsare, ta emot den Becka, unna er rejält! ha en fin jul! :)
Jag önskar er all lycka verkligen Becka!
Hör av dig till mig om du behöver kläder eller leksaker till barnen (du är INGEN tiggare, tänk på det! INTE det minsta) nu ska även jag skänka dig och dina flickor en slant! :)
Må så gott och ta hand om er! Ta inte bort insamlingen!
Kram till er tre! <3

Blogg: http://isabellebarkelius.blogg.se
2009-12-03 kl. 03:14

-Er fyra, menade jag såklart :)

Blogg: http://isabellebarkelius.blogg.se
2009-12-03 kl. 03:16
Lisseth Olsson från malmö

Hejsan! Jag vill börja med att säga att den här kommentaren kommer nog bli lång .
Men nu börjar jag: Jag är en 4 barns mamma från skåne som läser din blogg flera ggr om dagen. Jag vill höja dig till skyarna för jag tycker du är helt enastående med tanke på din situation. Att du delar med dig av ditt liv helt öppet tycker jag är så oerhört modigt och starkt gjort av dig. Vet att det är oerhört tufft att ha små barn och sen till råga på allt ..att skaffa sig en utbildning också. You rock girl..
Varför jag har bestämt mig för att skriva till dig nu är för att jag vill trycka på angående alla obotligt dumma åsikter som du får nu i samband med att en ängel valt att starta en insamling till dig.
Att det finns avundsjuka i vår värld..det vet jag men att man skulle kunna bli så avundsjuk att man skriver massa dumma kommentarer på olika platser här på internet ..det trodde jag inte om mänskligheten. Jag säger bara ..fy för den/de personerna!!
Jag har full förståelse för att det kan kännas ….pinsamt ,dumt, mm att ta emot pengar från folk som vill ge dig.. men du ska inte se det så. Vi som valt att skänka dig pengar gör det för att vi vill ge dig en slant….FÖR att vi vet hur tufft det kan vara ..inte för att vi ska få en klapp på kinden och höra att vi var duktiga. MEN jag har lite andra åsikter om vad du ska göra med pengarna….de avundsjuka tycker det räcker med insamlingen nu och att du ska skänka överskottet till behövande som typ cancerfonden… OK ..är inte du behövande nu då eller? Så här tycker jag….du ska inte skänka bort en krona från denna insamling..det är dina pengar som vi valt att ge dig för att just du är behövande just nu…MEN däremot tycker inte jag att du ska leva i lyx .. utan hade jag fått dessa pengar så hade jag sparat en del av dem till kommande månader för det kan ju bli tufft en annan månad också. Visst klart jag hade köpt något extra men var ekonomisk i ditt tänkande .
För att runda av mitt inlägg så vill jag bara säga en sak till….jag följer många bloggar och bla annat beckabitch.se….Vill med det här säga att avundsjuka grundar sig alltid i något och jag kommer inte läsa en rad i hennes blogg längre.
Så kära Becka…ta vara på alla pengar som vi skänker till dig..förvalta dem väl och ta hand om er. Nu hoppar jag vidare och sätter in en slant till dig….inga stora summor..men många bäckar små…..
Kram

Blogg:
2009-12-03 kl. 06:22
Susanne

Hej hej… Håller med nån annan som också poängterade att du faktiskt borde tjäna pengar på din blogg. Du har ju arbetat ihop pengarna. Så tycker jag du ska se det. Eller som julklappar sommänniskor som bryr om om dig men som aldrig träffat dig annant än genom bloggen vill ge dig. Se det inte som allmosor. Skit sen i alla kommentarer från alla som är missunsamma. I sverige får man bara skaffa barn om man är i rätt åler, har fast jobb, bor bra etc. Men även om man har allt det så kan saker hända som man inte räknat med…

Blogg:
2009-12-03 kl. 07:11

Önskar jag kunde hjälpa er, men är inte själv i den ekonomiska sitsen så jag kan hjälpa någon annan.
Tycker du gör helt rätt i att hålla vissa delar av erat liv privat, alla behöver inte veta allt!
Allt kommer lösa sig, jag tror på dig. Du verkar ha huvudet på skaft och du älskar dina barn, det märks.

/Helena

Blogg: http://nomea.blogg.se
2009-12-03 kl. 07:14
Monika

Jag tycker inte att du är ansvarslös och det är fint att människor vill ställa upp. Det jag har funderat lite på är varför inte Coffe löst ut dig ur huset, som du vid flera tillfällen nämt som ert gemensamma hus. Om ni äger/ägde huset gemensamt måste han ju lösa ut er och även om det inte är en jättesumma borde det ju bli en slant. Samma sak med bilen och båten, där borde ni väl också dela. JAg skriver inte det här av missundsamhet, utan jag tycker att du borde verkligen se till att ni delar lika på det ni hade tillsammans.

Du var ju hemma ganska länge med barnen om man räknar ihop den sammanlagda tiden, vilket gjorde att Coffe kunde jobba. Eftersom du tog hand om hans barn så att han kunde jobba tycker jag faktiskt inte att det är mer än rätt att t.ex. dela på båten och bilen, även om han betalt dem.

Blogg:
2009-12-03 kl. 07:40

Jag är inte sån som missunnar follk något, jag hade bara skämts ihjäl om det hade varit mig folk hade skänkt pengar till efter att man berättat att man har dåligt med pengar & att ingen kan hjälpa till. Jag antar att skillnaden är att jag har föräldrar som ställer upp & ger mig mat när jag behöver pga min dåliga ekonomi. Och barnens pappa är så snäll att han betalar alla julklapparna till barnen & ger från oss bägge fast vi ine är tilsammans. Fast samtidigt är det såklart inte du som ska skämmas, utan de runt dig som inte kan hjälpa med sådana saker som att kunna hjälpa till & ge dig mat & sådana enkla saker! Och självklart bör Coffe skämmas, jag tycker så synd om dina barn, när jag tänker på att han inte ställer upp & hjälper dig inte ens genom att ta hand om era barn varannan helg!
Jag kommer inte ge samma förslag som alla andra, utan snarare SPARA och skaffa/sätt in på ett annat konto isåfall eller skänk vidare till de dåligt drabbade via fonder & visa att du också bryr dig!

Men jag har en fråga också, har du försökt att söka socialbidrag? För till mig sa de att jag kunde få denna månad pga att jag får ju lån också och du får ju inte låna, så då borde ju du kunna få!

Blogg: http://zebramyran.blogg.se
2009-12-03 kl. 07:43

Sa de att jag inte kunde få***

Blogg: http://zebramyran.blogg.se
2009-12-03 kl. 07:45

Hej igen Becka,

du är så klok, och så bra på att formulera dig. Jag önskar du inte läst alla dessa kommentarer från AVUNDSJUKA människor som patetiskt nog försöker dölja sin bitterhet över att någon annan än de själva får något, genom att hänvisa till svältande och cancersjuka barn ;) Jag är rätt så säker på att från dem får inget barn något, oavsett hur det lider ;)

Det som de flesta verkar glömma är att den här insamlingen inte handlar om att hjälpa fattiga utan om att ÄNTLIGEN få ge något tillbaka, ett tack för en fin blogg och en julklapp till en familj vi tycker om!

Och så vill jag bara vädja till alla att SLUTA med detta eviga tjat om Coffe och vad han gör och inte gör. Detta är en blogg, Beckas blogg, hon får skriva vad hon vill eller låta bli, det enda du som läsare har att välja är att läsa eller låta bli. Jag tycker hon har varit tydlig nog med att hon inte vill skriva om det av hänsyn till sina barn och sin familj, och det är HEDERSVÄRT!!!

Hoppas ni får en FIN jul med hjälp av pengarna, och du, resten kan du till exempel använda till att bunkra upp med vinterkläder till nästa år, på rea efter jul. Köp en varm overall och jacka+byxa i nästa storlek till varje tös, + ett par varma goretex-kängor till alla, så behöver du inte tänka på det nästa vinter. Så gjorde jag när barnen var små, och sparade både pengar och nerver på det sättet.

Blogg: http://mammasvartvit.blogspot.com
2009-12-03 kl. 07:56

Nu har jag också lämnat en kommentar på BK, världens längsta också. Men den får väga upp allt skitsnack lite. För det är det folk gör, snackar skit. Ta hand om dig och spendera DINA pengar som folk gett till DIG för att de vill att DU ska ha dem på vad DU känner för.

Blogg: http://yetanotherblog.blogg.se
2009-12-03 kl. 08:30

Du behöver inte förklara dig Becka. Jag tycker insamlingen är fantastisk och alla som vill bidra gör det helt frivilligt. Smidigare såhär än om folk ska börja luska ut din adress och skicka på posten. *s*

Jag hoppas ni får en riktigt fin jul och känner er omtyckta.

Blogg: http://www.metrobloggen.se/babiantuttar
2009-12-03 kl. 08:36

Visst är den svenska avundsjukan helt underbar =)

Blogg: http://liten83.blogg.se
2009-12-03 kl. 08:56

Hej Becka!

Du och dina barn är väl värd pengarna som dina fina bloggläsare skänker. Jag hade jättegärna skänkt en slant om det inte hade varit en sån där månad där flera tusen extra i räkningar måste betalas. Det är ganska knapert just nu och julklappar till barnen i min närhet är ett måste för mig att köpa. Nu kan du med gott samvete köpa julklappar till dina barn, för julen är barnens högtid och julklappar är något de måste få :)

Kram på dig och barnen!

Blogg: http://yellon.blogg.se
2009-12-03 kl. 08:56

Rara Becka, du är så otroligt snäll! Det är därför alla vill bidra :) Och tyvärr vissa är bittra, helt galet. Men man måste minnas att vissa människor är för djurförsök och krig, så ja. Varje jul brukar jag sponsra det som känns vettigast just då, och i jul är det absolut du. Jag menar absolut inte att nonchalera det du känner och säger, men jag vägrar ta tillbaka några pengar ;) Om du vill kan du sätta in pengarna på ett litet konto att ha nån annan gång, kanske i sommar då man brukar ha lite dåligt med pengar?

Lena

Hej Becka!
Jag har försökt sätta över lite pengar på kontot men det funkar inte :( Jag skulle bli glad om du mailar mig ditt kontonr. Det är en ORDER! :) Jag har ett annat förslag också, så maila mig nu!
Ha en bra dag!

Blogg:
2009-12-03 kl. 09:03

Jobbigt att du ska behöva förklara dig hela tiden :S
Hoppas du unnar dig något av pengarna nu också ;)
Ha en bra dag.
Kram
P.s. Tänk på att vi är glada över att få följa din blogg, så pengarna är ju bara litet tack :)d.s

Blogg: http://stinadenfina.blogg.se
2009-12-03 kl. 09:13

ISt för att ha ångest över din livssituation, så tycker jag att du ska gå till soc! De hjälper dig, och du kommer att ha pengar så att ni klarar er.

Jag var tvungen att få hjälp av socialen under en tid. Jag skämdes, men jag hade inget annat val. Det är tufft att leva på socialbidrag också. Men lever man med sunt förnuft som du verkar göra så fixar man det galant.

Jag hoppas det löser sig för er!

Blogg: http://www.mousy.blogg.se
2009-12-03 kl. 09:15
Malin

Hejja MammaBecka, sveriges tappraste unga mamma.

Jag komme rinte skänka pengar, för jag behöver min själv.

Men jag hejjar på dig och VET att du klarar dig på ett eller annat sätt med stöd från familj, vänner och bloggvänner.

Önskar dig och dina barn an riktigt mysig jul tillsammans med nära och kära.

Blogg:
2009-12-03 kl. 09:17
E

Du var öppen och ärlig i bloggen och en godhjärtat läsare startade en insamling.. Bra! Skit i alla dumma kommetarer.. du är värld varenda krona och jag hoppas det kommer sånna här insamlinga till dig då å då.. även när du har bättre ekonomi så du kan skämma bort dig själv ibland.. för du verkar vara en toppen mamam som sätter dina barn först jämt!

Blogg:
2009-12-03 kl. 09:29
helen

Men de pengar du får klarar man sig ju inte på. Jag har själv barn så jag vet vad mat/blöjor och kläder kostar. och man vill ju ge sina barn bra mat och 500:- räcker ju inte långt när man är fyra i familjen. Vi är tre in vår familj och handlar mat och hygienartiklar för tusen kronor veckan. Kolla min socc, du får säkert hjälp därifrån ska du se. Kolla upp allt innan du tvingas leva på så lite. Det finns en regel på hur mycket man minst ska ha över efter att räkningarne är betalda. Socc hjälper ju till om man inte har pengar till mat.
Klart att du är ansvarsfull, det tvekar jag inte en sekund på. Men vore det inte skönt att slippa oroa sig allt för mycket för pengar när det finns hjälp?
´Hoppas allt är bra och det löser sig, men ta kontakt med socc, det är inget att skämmas för att man får bidrag, har man barn och ingen inkomst så måste man ju. kram

Blogg:
2009-12-03 kl. 09:47

Becka skit i idioter som är avundsjuka för att de inte har så mkt folk som bryr sig om dem! Men jag tycker att du inte ska ta att du har så lite pengar utan att gå till soc och få hjlp! detta gör INTE dig till en sämre mamma snarare bättre… Snart så kommer du klara dig själv igen eller hur?! :) KRAM

Blogg: http://www.mariaelisabeth.blogg.se
2009-12-03 kl. 09:58
Tami

Hej Becka! Låt mig förklara för dig hur CSN-lån fungerar eftersom du verkar ha fått fel information om det.
Du kan få CSN-lån när som hälst, det spelar ingen roll hur gammal du är. Det enda dom kräver är att du antingen går en eftergymnasial utbildning, som högskola eller KY-utbildning, eller komvux. Du går väl på komvux? I så fall kan du söka CSN-lån, alltid. Du måste inte vara 20 år för att söka det. Du kan också söka tilläggsbidrag för varje barn du har. Du kan också söka “förhöjning” av lån. Tillexempel : du går på komvux och söker om vanligt CSN-lån och tillägg för dina barn samt förhöjning. Då får du : 8100 ( csn-bidrag och lån ), plus 2000 kr ( förhöjning om du har ovanligt höga utgifter ) samt tillägg för dina tre barn som är 3 gånger 2000 kr ungefär.Alltså kan du en månad få : 8100 + 2000 + 6000 = 16100 kr i månaden. Självklart varierar vissa summor eftersom jag inte har barn, men vet att det är minst 1300 kr per barn man kan få, sen beror åldern på hur mycket du får. Du kan få CSN-lån, och behöver INTE vara 20. Det var det jag ville säga. Lycka till, du kan klara dig och få CSN-lån om du vill. Det gäller bara att ringa det där samtalet och be om ansökningspapper. Ha det bra!

Blogg:
2009-12-03 kl. 09:58
Katarina

Hej Becka har inte tidigare kommenterat hos dig. Tycker att det är helt underbart att det fortfarande finns männsikor som orkar / vill bry sig om sina medmänniskor. Som flera tidigare har nämt, slå dövörat till och ta emot det som ges. Ibland är det svårt att ta emot de som ges, vet exakt hut det känns. Stoltheten är svår att svälja men ack så nödvändig. Tänk vad underbart det kommer att vara att inte behöva tänka på hur du ska få julen att gå ihop.! Ha inte dåligt samvete för något som andra vill ge dig. En stor kram

Blogg:
2009-12-03 kl. 10:12
sandra

Stå på dig becka! Insamlingen är startad för att någon bryr sig om dig, eller hur. Tacka och ta emot och skit i alla jäkla korkade människor som ska klaga på det ena och det andra.
Ni har någon som vakar över er, Lev!
Önskar er en trevlig jul :)

Blogg:
2009-12-03 kl. 10:33

Det är väl bara tacka å ta emot, det är ju trots allt en gåva, inte alls det samma som att tigga!?!

Men hur kommer det sig att du inte har studielån? Jag är inte heller fyllda 20 men när jag började på universitetet i höst fick jag både lån och bidrag… Det borde ju du också kunna få ansöka om? Konstigt annars….

Blogg: http://josefinerixon.blogg.se
2009-12-03 kl. 10:38

Åh Becka, jag blir så glad att folk gör allt för att hjälpa dig! Känn dig nu inte “dum” när du ska spendera pengarna, tacka och bocka och ha en GOD JUL. Du och flickorna förtjänar det!

Blogg: http://nattilou.blogg.se
2009-12-03 kl. 10:41
Jenny

Hej!
Ingen har gett dig pengar som verkligen inte ville det.
De är givna med hjärtat och då tycker jag att du ska ta emot dem utan skuldkänslor.
Var glad att din blogg har givit andra sådan glädje att vi tycker att vi känner dig
och vill hjälpa dig som riktiga vänner gör.
Gläds åt att kunna köpa julklappar till flickorna och strumpor åt dig själv *ler*

Blogg:
2009-12-03 kl. 10:45
Ebba

Jag och min sambo går till soc varje månad för att ha råd med kläder till våran 1åriga son. För att kunna ha mat på bordet, för att kunna leva varje månad. Julklapparna han kommer att få i år kommer från Tradera och får max kosta 100 kr sammanlagt, sen får vi slå in det med tidningspapper för att inte slösa pengar på presentpapper. Vi kommer att försöka vara borta under jul så mycket som möjligt för att inte lägga alla våra pengar på mat för en gångs skull, och kan inte köpa julklappar till dem som köpt åt oss. Vi har skulder till kronofogden då vi ibland har haft oväntade utgifter som vi ej kunnat betala, och skulder till närstående för de månader vi redan lånat pengar.

Förlåt, men jag känner att insamlingen är fel. Du hade kunnat söka soc-bidrag, därför känner jag att du inte gjort ALLT för att få pengar. Du har kunnat räkna ihop i förväg exakt vad dina utgifter denna månad skulle ha blivit och sedan gått till soc för att förklara läget. Det är så andra får göra.. Hade någon startat en välgörenhetsinsamling för dig om du verkligen hade gjort allt för att få pengar så hade jag tyckt att det var OK, en bra och generös sak.. Men jag vet inte vad jag ska tycka om att folk samlar in pengar till dig (och en summa så hög som 7500 kr, det har vi aldrig haft kvar efter räkningar osv) när du har möjligheter från soc, Coffe, din familj etc. Du säger att du inte skulle be folk om pengar, men ändå så tillåter du en insamling där det rullar in pengar på över 7000 kr..

Nä, sånt här gör mig, som kämpar för varenda krona varje månad, väldigt ledsen faktiskt..

Blogg:
2009-12-03 kl. 10:52

Ville bara säga att du är värd det här! Det är inte roligt att behöva vända och vrida på varje krona.Här har jag gått och muttrat att det blir knapert till jul, när det finns dom som har det ännu kämpigare. Jag hopppas att ni får en underbar jul. (och wow vilka fina generösa människor det finns ) Kram

Blogg: http://lillastoralivet.blogg.se
2009-12-03 kl. 11:01
Maria

Strunta i alla missunsamma, avundsjuka människor som ger fula, dumma kommentarer till dig! Ta emot pengarna utan dåligt samvete! Vi som bidrar vill och har råd till det. Känns bra att kunna hjälpa någon som man vet vem det är. Hoppas du och flickorna får en riktigt God JUl!! Stor kram till dig Becka!!

Blogg:
2009-12-03 kl. 11:02

=( jag kan inte donera, det är bara dom med kreditkort, eller som kan handla på internet med sina kort, och jag har ett vanligt gammalt hederligt kort =( någon som vet något annat vis ? =(
Du är en bra mamma Becka, det tycker alla här =)

Blogg: http://asalindfors.blogspot.com/
2009-12-03 kl. 11:03
emma

ÄR DET SAN ATT samlain.se TAR 5% AV BELOPPET SOM SAMLAS IN? LÄSTE DE.. HOPPAS DOM GÖR UNDAN TAG NU SÅ DOM INTE TAR EN BIT AV VÅRAN JULKLAPP TILL FINA BECKA!

Blogg:
2009-12-03 kl. 11:19

Jag läste kommentarerna, verkar nästan som att folk är avundsjuka.

Ta inte åt dig Becka!

:)

Blogg: http://www.egoinas.se
2009-12-03 kl. 11:29
Ulrika

Jag ska börja med att säga att jag tycker du är grym. Du är en av de klokaste 18-åringar jag “stött på” och jag beundrar dig både för att du klarar av 3 små barn, eget hushåll, studier, vänner och att blogga. Men det som jag är mest imponerad över är att du vågar vara svag men ändå klara av det. Jag kan inte riktigt sätta ord på hur imponerad jag är av dig. Själv tycker jag att det är jobbigt att hitta på vad man ska laga för middag. Du är så stark och drivande och en förebild. Jag blir både arg och ledsen för vad folk har skrivit för elakt om insamlingen. Ta inte åt dig, de är antingen avundsjuka eller bara rent dumma i huvudet.

Fortsätt kämpa så hoppas jag att det snart ska bli lättare för dig!

Blogg:
2009-12-03 kl. 11:30

Du ÄR värd det. Punkt. Detta om detta :)

Har du kollat upp aktivitetsbidrag förresten, jag har inte riktig pejl på vad det innebär. Men kolla det :)

Ha en riktigt bra jul!

Blogg: http://imgonnascrewyougently.blogg.se/
2009-12-03 kl. 11:35

Aktivitetstöd hette det visst förresten :)

Blogg: http://imgonnascrewyougently.blogg.se/
2009-12-03 kl. 11:37

Hej!
Fick lov att blogga om allt detta och jag länkade från min sida till dig, hopaps det är okej.
Tycker att många av inläggen som kommit in är ren svartsjuka i från dom som skrivit, hade det varit dom som fått dessa pengar så hade dom nog inte sakt något alls.
Du verkar vara en kanon bra tjej och en helt underbar mamma.

Blogg: http://tolletin.blogg.se/
2009-12-03 kl. 11:38
Mia

Heej, jag läste din blogg dagligen förut men sen fick jag allt mer att göra under dagarna, livet blev lite stressigt och ja, jag hade inte tid helt enkelt.

Började läsa så smått igen och jag vet inte om det är otacksamt att jag frågar men såg nyss i din profil att det stod “singel”. Du behöver inte svara på frågan men jag hade för mig att ni var förlovade förut du och Coffe, eller är jag helt ute och cyklar?

Som sagt, svara bara om du vill. Det är en liten undran vill inte få dig att tro att jag vill snoka. Sköt om dig! Kram

Blogg:
2009-12-03 kl. 11:40
e

Blir så ledsen när jag tänker på hur du har det :( och blir så arg på Coffe som inte värkar va så mycket med i barnens liv , att till och med dina blogg läsare hjälper dig mer än han (som det ser ut). Önskar att coffe skulle vara till större hjälp och önskar att jag kunde hjälpa till :(
Gud jul på er

Blogg:
2009-12-03 kl. 11:44

du är stark becka! och absolut inte oansvarig! att du lyckas ta hand om dig själv och dina barn helt själv är en enorm bedrift (vilket jag tror alla mammor överhuvudtaget kan hålla med om). du förtjänar att få lite tillbaka, men jag vet hur jobbigt det kan vara att ta emot pengar från andra. men allt löser sig alltid! många kramar

Blogg: http://forvirrademorsan.blogg.se
2009-12-03 kl. 12:40
Evelina

Till Ebba : inlägg 49… Jag tycker att du har väldigt fel i det du skriver. Du skriver att du går på socbidrag, och vart tror du dom pengarna kommer ifrån??? Jo, det är vi som arbetar och sliter hela veckan, skatt… finns det en sak som heter. och jag betalar in flera tusen i skatt varje månad.. som bl.a går till såna familjer som er. Är det inte bättre då att vi som VILL skänka pengar till mammabecka får göra det då? Det är ju bättre att vi som VILL skänka pengar till det får göra det.. Men kan ju i princip säga att alla i hela sverige skänker pengar till DIG ebba också… Eller vart tror du dem pengarna som du får av Soc kommer ifrån??

Också då till dig becka.. fan, ta vara på dessa pengarna. Det är folk som gillar dig som skänker dem, Tusen gånger bättre att folk som vill skänka pengar till dig göra det.. ist för vissa då, som går på soc.. det är folks pengar det också… det är bara det att det är pengar som man kanske inte vill skänka… Så för fasen. Köp julklappar och unna dig själv också pengarna!!! skit i vad alla andra säger!

Mvh Evelina

Blogg:
2009-12-03 kl. 12:47
Alexandra

Tycker att du verkar vara bra mycket klokare än många som är äldre än du. Och när det gäller att ha det taskigt ekonomiskt då och då så är väl det nåt som de flesta har ibland. Vissa månader är värre än andra. Om man bara har 500kr kvar att leva på en månad efter man har betalat alla räkningar så har man ju iaf betalat sina räkningar och det är ju det viktigaste. Och det kan ju knappast vara oansvarigt. Oansvarigt hade det varit om du hade struntat i räkningarna. Men oansvarig är nog det sista du är. Du är “bara” 19 och har tre barn som du har mesta tiden själv. Att klara av det är inte illa alls. För det måste vara fruktansvärt tufft ibland. Oavsett ålder. Sen att du och barnens pappa inte är ihop längre är ju synd. Men precis som du skriver så “Hellre lyckliga på varsitt håll än olyckliga tillsammans”. Fast så verkar inte så många tänka. Verkar mer vara att man ska fortsätta vara ihop för barnens skull. Men hur bara kan det bli egentligen? Om barnen märker att mamma och pappa inte mår bra, att de bråkar osv. För barn märker ju sånt, även små. Känner av stämningar osv. Och tänk om barnen skulle råka höra föräldrarna säga “Vi är bara ihop för barnens skull”, hur skulle de känna det då? Som att det var deras fel att föräldrarna bråkar, mår dåligt osv. Nu har jag inte barn själv så jag borde väl egentligen vara tyst. Men lite sunt förnuft tycker jag säger att hellre två lyckliga föräldrar på varsitt ställe än två olyckliga på samma. Och en sak till, vill folk hjälpa dig, ta emot den hjälpen. Det är inte fel på nåt sätt.

Blogg:
2009-12-03 kl. 12:50
Ebba

Till Evelina inlägg 62:

Tycker du att jag har fel? För det första, det där med att dina skattepengar går till soc är ett lamt argument faktiskt. Det är det enda man har att komma med när det gäller diskussioner om soc! Blir så trött på det.. Dina skattepengar går till Kungafamiljen också? Visste du det? Att dom lever loppan för skattepengarna och får ut en betydligt fetare summa pengar än mig..

Dessutom tycker jag faktiskt att du ska vara försiktig i hur du uttalar dig angående att svenska folket skänker mig pengar varje månad! Tror du att vi vill leva såhär? Tror du att vi lever ett liv i lyx och överflöd?? Det är kommentarer som dina som gör att folk skäms för att tala öppet om att de behöver hjälp för rätten till att leva.

Och förresten.. Hade du skänkt en summa pengar till någon för att det är synd om den personen, men utan en aning om vart dessa pengar går? Eller en liiiiten snutt av dina skattepengar till en familj som behöver pengar till mat, tak över huvudet, kläder på kroppen? Istället för julklappar till någon annans barn???????

Blogg:
2009-12-03 kl. 13:09
Josse

Hej, skulle också vilja skänka en slant men
hindras över att jag har ett kort som det inte
funkar med =( finns det något annat sätt, maila
mig gärna!
Kram till dig och dina flickor, hoppas ni får en
underbar jul!

Blogg:
2009-12-03 kl. 13:23

Alla som klagar är bara omogna och avundsjuka. Ta inte åt dig! Du gör ju ditt bästa för att dina barn ska ha de bra! Fortsätt kämpa så kommer allt lösa sig en dag! Jag sitter med stora ekonomiska problem själv just nu på grund av f-kassan men försöker hålla modet uppe genom att tänka “Bra saker händer till människor som förtjänar det”. Så jag väntar och kämpar och en dag kommer allt att vara bättre, både för mig och min dotter, och även för dig och dina barn. Kram Heidi

Evelina

Ebba… Jag vet att mina skattepengar också går till massor av saker som kungafamiljen, osv. Du tog nog detta lite fel. Mina pengar går även till soc, det kan du inte säga emot heller. Eller du vet något annat ställe dem kommer ifrån???
ang. er situation… tror du becka vill leva på 500kr i månaden efter alla räkningar?
Pengarna är ju från människor som vill skänka pengar.. hade du klgat över att någon gjort en insamling till dig? att du fått mer pengar ?? från folk som verkligen VILL ge er pengar?
Har ni verkligen försökt allt? sitter du inte på internet nu? Det är ju en sak man kunde tragit in på tex!

Blogg:
2009-12-03 kl. 13:30

Hoppas du kan blunda inför de största idioterna som verkar föröka sig med onaturlig hastighet på internet nuförtiden… Jag gick från självklarhet, jag VILL, till lycka, jag KAN, till VANSINNE när jag såg vad en del skrev…

Självklart tror jag att du skulle klara av det ändå, men självklart tycker jag att du skulle slippa kämpa också, sånt här ger mer julglädje än allt annat för en tanta som mig oavsett vad missunnsamma idioter än skriker om, punkt!!

Stor kram idag igen från gammkärringen i Norr!

Blogg: http://www.litentanta.blogg.se
2009-12-03 kl. 14:18

Självklart ska du ta emot den hjälp du får och verkligen jättesnälla människor som skänker pengar! Skulle själv göra de om de inte vore att jag själv är ensamstående med tvillingar oxå så mina pengar går tyvärr åt redan. Men läser ofta din blogg och eftersom jag bor i samma stad som du var de på tiden jag säger hej ;) Och supersöta flickor du har! Kram emelie

Blogg: http://jasperosigge.blogg.se/
2009-12-03 kl. 15:15
yasmine

Hej!! Jag har aldrig kommenterat här förut men tänkte att det var dags att skriva några rader!! Jag kan börja med att jag tycker att du är en alldeles underbar människa, dina barn är lyckligt lottade som har en sådan stark mamma! Alla har vi svåra perioder i våra liv! Jag själv har ett barn och även vi ligger under den svenska normen på våra inskomster, min pojkvän som jobbar heltid får ynka 7000/mån, sen har vi bostadsbidrag, barnbidrag och mitt studiebidrag på 1050 PLUS 855 kr! Så det jag vill säga dig nu är att du kan söka extra tillägg på CSN som jag gjorde, visste först inte att det fanns då jag oxå är 19 år gammal och inte berättigad till Csn lån.. 855 är inte mycket men mer än ingenting! Så sök det på Csn, du kommer säkerligen få det:) Vi storhandlar mat inklusive blöjjor, välling osv för endast 1500kr i Månaden! Visst det blir inte fläskfile och bea sås utan mycket grytor så vi klarar ypperligt på 10000 i mån, men ibland önskar man att man hade råd att köpa sig ett klädesplagg till sig själv då och då ;) Så för pengarna du får från fonden så skall du oxå unna dig något till dig själv!! Hoppas iaf att ni får en riktigt God Jul! Du är värd varendra krona från fonden!

Blogg:
2009-12-03 kl. 15:21
anna

Tami: DU bord och läsa denna länken: http://www.csn.se/blivande-studerande/studiestod/studiemedel där det klart och tydligt står att man INTE får ta csn lån om man är under 20 år, vilket Becka är!

Blogg:
2009-12-03 kl. 15:22
Sandra

Vill bara säga att jag är jätte glad för din skull:) Ta inte åt dej av alla dumma kommentarer, de är bara ren avundsjuka!

Blogg:
2009-12-03 kl. 15:28

Hejsan.
Har inte besökt din blogg på kanske ngra månader.. och herregud vad grejer verkar ha förändrats!!
Måste gå tillbaka till gamla inlägg för att förstå..

Ta hand om dig!!

Blogg: http://www.meloy.blogg.se
2009-12-03 kl. 16:47

jag är inte 20 men tar lån från csn.. går på universitet dock.. kanske är andra regler då? jag är väldigt dåligt insatt i sådan här faktiskt.
skönt att det börjar fixa sig ekonomiskt för dig! :)

Blogg: http://elinhoijer.blogg.se
2009-12-03 kl. 17:29

Hejja hejja Becka!
Du hade nog som sagt fixat det ändå men nu får ni unna er lite i jul. Stor kram från Öland.

Blogg: http://www.vargensplogg.blogg.se
2009-12-03 kl. 18:17
Inga

Hej Becka.
Hoppas du inte tar åt dig av allt dumt vissa skriver ! Det finns det som heter avundsjuka och tyvärr är detta en jobbig sjuka för den som drabbas ;).
Jag tycker du ska njuta av att det finns så många som uppskattar din blogg och ditt liv.
Självklart vet inte vi vad som har hänt mellan dig och Coffe och vi har inte med det att göra Men självklart har vi funderingar om varför det verkar som inte han är så aktiv i barnens liv..
Jag hoppas du och tjejerna får en riktigt fin jul och att du kan ta igen dig under julledigheten och riktigt njuta av livet!!
Det är tufft att vara ensamstående småbarnsförälder men du av alla har kapaciteten att klara detta.
Tack för en underbar blogg ))
Kram till er alla!! Inga
p.s om jag vill skicka present till tjejerna vart kan jag skicka den??

Blogg:
2009-12-03 kl. 18:48
xxx

Hej!
Nu vill jag inte komma här och säga att du inte är värd dessa pengar. Jag tror att du verkligen kan behöva dem och är på ett sätt glad att så många bryr sig och vill hjälpa till! Å andra sidan tycker jag att det är otroligt konstigt att folk kan skänka flera hundra till en småbarnsmamma med ett okej liv i Sverige. som sagt, INGET MOT DIG, och jag är verkligen glad att du nu får en bättre Jul mm! Tycker bara att det är synd att många inte kan unvara ens tio kronor när det gäller fattiga, föräldralösa, hemlösa, svältande barn i exempelvis Afrika. Det tycker jag är otroligt sorgligt. Jämfört med dem har du ändå ett ofattbart underbart liv! Så alla ni som skänkt nu, skänk minst lika mycket till någon hjälporganisation (UNICEF?)! bara för att du inte läser om deras liv lider de inte mindre, tvärt om! Många kramar till dig och dina barn från en jämnårig skånetjej! :)

Blogg:
2009-12-03 kl. 19:27
Petra

Jag ör så kluven för den här saken.. Ena studen tycker jag att de e klart att dom ska få pengar från en insamling, andra stunden känner jag att det är såååå fel!! Alltså, jag är INTE missunsam, jag lider verkligen med Becka att hon inte har mer pengar. Jag tycker INTE det är hennes föräldrars uppgift att ge henne pengar.. så har jag täckt in allt så vi slipper onödiga påhopp? Det jag menar är att det blir så överdrivet.. Det finns så många som behöver hjälp att det känns så fel att så stor summa spenderas på en familj. Hur många är det som har över 8 tusen kvar efter att räkningarna är betalade? Inte många jag känner iaf. Vi får också vända på varenda krona vi får in, o ja, jag har också barn så jag vet vad det kostar, o visst… Skulle någon vilja starta en insamling åt mig så varsegod! Men så stor summa.. det känns fel…. Ja, ja… nu kan alla skriva hur dum jag är som tänker så o att jag är avundsjuk o allt vad det är.. För de e ju det folket skriver såfort det är någon som inte håller med om det dom tycker..

Blogg:
2009-12-03 kl. 20:01
Nicole

Kan du inte söka försörjningsstöd hos soc? Eller kommer dom bara säga åt dig att sluta plugga och skaffa jobb? Det kan ju inte skada att ringa och fråga iaf.
Jag tog studielån innan jag fyllde 20, men reglerna kanske har ändrats sen dess..

Blogg:
2009-12-03 kl. 20:45
Nicole

Glömde skriva att jag också tycker att du är värd pengarna från insamlingen.
Du ger oss läsare SÅ mycket genom att dela med dig av ditt liv, varför kan vi inte _frivilligt_ få ge dig någonting tillbaka? Ta pengarna och skit i alla idioter som inte fattar att ingen är tvingad att ge.

Blogg:
2009-12-03 kl. 21:00

Jag bara måste få säga detta, få det ur mitt system;

Du verkar vara en OTROLIGT ansvarsfull och underbar mamma som sätter sina barn absolut FÖRST! Helt underbart att se!

Det är även helt underbart att se hur du behärskar språket - detta genom att läsa hela inlägget. En intelligent person vet hur man skriver snyggt och korrekt och har bra argument. DU är intelligent!

Du förtjänar varenda krona och jag önskar dig VERKLIGEN en fantastiskt god jul!

K R A M ! <3

Blogg: http://zarlei.com/
2009-12-03 kl. 22:06
Ebba

Evelina..

Nog vet jag att socbidrag baseras endel på skatten, men tror du verkligen att det är det första man tänker på när man söker socbidrag? Typ som att “YES, nu får svenskarna betala lite för mig så kan jag slippa jobba”.
Om du tror det, så vet du inte särskilt mycket om hur det är att ha dålig ekonomi. Om du hade gått på soc hade nog din ton varit annorlunda och mer förstående..

Nej, jag vet exakt hur det är att leva på bara 500 kr. En månad hade vi så lite som 150 kr när det var som mest knapert. Som tur var så hade vi betalat alla räkningar, och köpt endel mat men när den var slut så fick vi äta spagetti (enbart) i 1 vecka.. Blöjor och våtservetter, toapapper, ersättning då sonen inte åt riktig mat än fick vi låna till tills vi fick barnbidraget för att pengarna inte räckte till allt. Hade någon startat en insamling till mig hade jag faktiskt skämts. Visst, det hade varit en god gärning - det har jag aldrig sagt något om. Men att främmande människor skulle ge mig pengar för att det var synd om oss det skulle jag inte acceptera faktiskt. Hur ska man någonsin kunna känna att man har gjort sig förtjänt av pengarna? Och då menar jag inte att man är en dålig människa osv, men hur ska man kunna känna att man har gett tillbaks till människor som skänkt pengar - även fast det var en gåva? Jag skulle då inte kunna ta emot det, jag skulle ligga sömnlös på nätterna.. Men det är ju jag!

Och jo, jag har internet. Och vi betalar inget för det då det ingår i hyran.. Ska jag be dem sänka hyran då tycker du? Det går nog inte riktigt till så.. Aldrig att jag hade stått och betalat extra för internet när man har lite pengar?! Vår hyresrätt (en 1:a på tre pers) kostar 3400 kr i månaden, då ingår kabeltv, bredband, vatten och kallhyra.
Vi gör allt för att få pengar, säljer på Tradera, köper second-hand för att spara pengar, sambon har 3 vikariat så kanske om han har fått mycket jobb en månad att vi har tusen kr mer en månad som går undan till sonens sparkonto. Jag har startat massor med sidor där man samlar ihop poäng för att få presentkort på ICA, är medlem på woopa.se, sambon spelar på olika sportmatcher som är säkra för att kanske vinna 50 kr, vi har ingen bil, ingen hemtelefon, fyller aldrig på mobilerna så om vi behöver kontaka BVC går vi dit, jag tar ut maximalt antal dagar på min FP och måste ta ut alla dagar och kan inte spara dem för ett senare tillfälle, äter bara billig mat - t.ex euroshopper & ICA’s egna märke. Vi har slutat med nikotin för att det blev för dyrt.. Jag skulle kunna fortsätta i en evighet.

Våga inte påstå att vi inte gör allt för pengarna en gång till!
Eller du kanske tycker att vi inte gör tillräckligt?

Blogg:
2009-12-03 kl. 23:22

Hej! Du är verkligen en härlig person och tycker att du är stark som klarar sådan kritik som folk verkar tycka är okej att slänga i ansiktet på folk (på internet, är väl inte lika vanligt irl).

Det som jag bara tänkte på var att du sa att du inte fått csn-lån för att du inte var 20, men det är nog snarare vilken skolform du har valt. Känner mig som en besserwisser nu vilket jag INTE vill framställa mig som, men tänkte att du kanske har en chans att få studielån ändå.

Jag är 19 och har csn-lån nämligen, men går på högskola, så det kanske är det som avgör.

Förstår att du antagligen inte kommer svara, vilket inte gör någonting, och är absolut inte intresserad av dina personliga problem, men hör av dig om du vill!

Blogg: http://anjesh.blogg.se
2009-12-03 kl. 23:35

är det bara jag som tycker att många här borde sluta snacka om studielån för att man läser på komvux och högskola? Uppenbarligen är ni bara in på bloggen för att klaga, ni kan ju tydligen inte läsa speciellt mycket, för då skulle ni veta att hon går i GYMNASIET och får alltså inte studielån!!!

Blogg: http://www.jessicab87.blogspot.com
2009-12-04 kl. 00:13
Anna

Går man på folkhögskola (har för mig att becka gör det), komvux, grundskola eller gymnasie så får man enbart csn-lån från hösten det är man fyller 20, dvs man kan INTE få det om man är under 20! Pluggar man däremot på högskola/universitet kan man söka csn-lån i vilken ålder som helst. Så sluta tjata om det, läs på istället vad som gäller innan ni hävdar nåt!

Blogg:
2009-12-04 kl. 00:47

Jag tycker faktiskt att du ska ta hjälp av soc, man lever inte fett då heller men då är det iaf uträknat att du ska klara dig och det är en trygghet. Det borde ta en del av pressen av dina axlar, även om pressen inte i förstahand handlar om det ekonomiska.
Och ekonomiska svårigheter hamnar majoriteten i någon gång. Det innebär inte att man är ansvarslös. Absolut inte. Det händer oförutsedda saker och sånt är livet. Du har dessutom inte så mycket spelrum iom att du får in såpass lite pengar, så det är inte konstigt om det blir knapert när elen och annat ska betalas.

VAR GLAD ATT DET FINNS SÅ UNDERBARA MÄNNISKOR SOM KAN TÄNKA SIG ATT AVVARA DET DOM HAR. Såväl pengar, som jag såg att någon erbjöd kläder :) ibland kan man tänka att människor är idioter men så kommer det solidariskt folk och ställer upp. Jag hoppas du kan känna glädje över dom här pengarna - och det bästa du kan göra är ju att unna dig själv något (såg att det var ett “krav” från någon hihi), se till att ni har allt ni behöver och sen spara inför nästa knapra månad. Då finns ju resurserna. Men samtidigt finns det alltid hål att stoppa pengarna i och självklart ska du göra så om det känns bäst :) det är DINA pengar, din julklapp från dina fina läsare.

Blogg: http://paksukainen.blogg.se
2009-12-04 kl. 02:13
Jenny

Hej! Tycker din blogg är väldigt bra och jag hoppas att kommer att ordna sig för dig.

Tänkte på det med csn? Jag är 18 (snart 19) och pluggar (visserligen på högskola) och jag får både högre studiemedel och jag får lån från csn. Fast det kanske är annorlunda?

Det är inte alls meningen att du ska ta illa upp. Jag antar att det är annorlunda. Csn är ju sina roliga små regler som är totalt idiotiska.

Jag hoppas att du och dina underbara barn får en trevlig jul:) Och använd de insamlade pengarna väl;) Kanske spara lite så du har lite extra då var tredje månad när elen kommer?:) Lägg upp en budget vetja, det är det bästa jag någonsin gjort för att få full koll på min ekonomi och framtida utgifter.

Ha det jättebra!

Blogg:
2009-12-04 kl. 06:29

Måste bara säga att du är en fantastisk mamma. Inte oansvarig utan percis som du själv säger Ansvarsfull! Ni gjorde rätt som trodde att ni skulle hålla livet ut, för vem går in i ett förhållande och tror att de inte ska hålla?? Sen gjorde ni rätt som delade på er för att bli lyckliga på var sitt håll. Tror hellre de flesta barn tar lyckliga föräldrar som inte lever ihop än olyckliga föräldrar som bor ihop. Jag tycker att du är en stark person. Och jag tycker du gör rätt som faktiskt tar emot hjälp när folk vill hjälpa dig. Det är starkt att ta emot hjälp. Jag vet hur det kan vara, har själv varit ensam med min dotter under flera år tidigare och vet hur tufft det kan vara och då fick jag ändå Studielån för jag var över 20… Och de pengarna var svåra att få att räcka. Jag vill bara att du ska veta att de finns många där ute som vill hjälpa dig. Jag med men jag kan inte göra det ekonomiskt. Men jag kan hjälpa genom att skriva peppande kommentarer =)
Sen bor vi ju i samma stad. Och jag önskar dig lycka till och jag hoppas att det kommer att bli lite lättare o bättre för er snart.
Kram till er alla!

Blogg: http://www.singelammaistan.blogg.se
2009-12-04 kl. 06:50
Evelina

Ebba…

Okej, jag hade fel med att ni inte sparar allt som går. Ok, jag ger mig där!!!

Men en sak jag inte ger mig på är det här med beckas gåvor (pengarna) som folk VILL ge henne. Läser du det??? VILL ge henne..
DU säger att du inte hade tagit emot dem pengarna om någon ville ge dig dem…
Men åter till socialbidraget, jag känner många som går på soc bidrag och det tycker jag inte alls är fel!!! Men, det är ju trors allt andras pengar det också! Bara det att folk måååste ge dem pengar. Helt OK, för om 10 år kanske det är dem som ger pengar till någon annan.. Men vad jag inte förstår är hur du kan vara så himla emot beckas insamling, där det är folk som VILL ge pengar som gör det!!!

Blogg:
2009-12-04 kl. 10:21
Ebba

Evelina

Nog vet väl jag med att det är folk som VILL ge henne pengar, och jag har ju sagt det - det är en väldigt god gärning. Det är ju inte precis så att jag kommer att försöka göra allt som går för att stoppa det heller!
MEN, jag tycker att Becka kunde ha använt lite mer av de tillgångar hon faktiskt har, det hör till att man planerar ekonomin när man är ensamstående, och se till hur mycket utgifter man har och vilka inkomster man får och beräknar utifrån det. Hon har Coffe att kunna fråga i alla fall till barnens del som julklappar, mat, blöjor, och vinterkläder för han har väl ändå ett jobb?! OCH är lika mkt försörjningsskyldig för barnen som Becka är? Vart finns pappan? Nu vet jag ju inte om det finns någon bakomliggande orsak men om det ligger till så att Coffe och Becka är ovänner så har han fortfarande 3 barn att försörja..
Sen vill jag ju gärna veta hur Becka ska göra om det kommer en till månad som denna? Ska alla hennes läsare springa och sätta in pengar till henne då också eller? För är man ensamstående så har man inte så bra ekonomi! Det hade inte varit svårt för henne att gå till Myrorna, eller leta på Tradera efter billiga vinteroveraller, julklappar osv sedan lagt pengar på mat - som hon även hade kunnat få lite av Coffe!
Förlåt men jag retar mig bara på det, jag tycker inte att det är _dåligt_ av läsarna att ge henne pengar, men vad händer om det blir såhär igen? Jag tror ju knappast att hennes läsare är beredda att sätta in närmare 10.000 på hennes konto då också.

Dessutom, för att gå tillbaks till soc. Man får inte gå på soc hur länge som helst, det är en tillfällig lösning. Under det här året har vi gått sammanlagt till soc 5 månader och blir nu till jul också då sambon inte har fått några vikariat och våra pengar inte har räckt till. Dessutom kräver soc - för att man ska få pengar av dem att man måste söka ett visst antal jobb per dag för att få pengar, så det är lättare för att ta sig lös ur skyddsnätet. Men nu i ekonomikristider så finns det inga jobb och då blir fler tvingade att gå på soc, för att man har helt enkelt inget annat val _överhuvudtaget_ om man nu inte vill sälja sig eller droger..

Om du förstår vad jag menar förutom det med soc så är det därför jag är emot Beckas insamling.. Jag tror att Becka är en stark tjej som säkert skulle klara det här galant utan pengar från läsare, men hur skulle hon kunnat ta reda på det när hon nu fick pengar av er?

Blogg:
2009-12-04 kl. 13:35
emma

Soc är ju ett bidrag, att ta emot soc pengar är lika med att ta emot pengar från främlingar från stan.

Inget fel med det, är bra att det systemet finns men att skaffa så många ungar utan vare sig utbildning eller fast jobb känns ganska egostiskt. Folk säger att man inte kan veta om förhållande kommer hålla, därav du visste inte att det skulle bli såhär och självklart är man i ett frhållande tror man att det kommer funka förevigt. Men tycker inte det är en ursäkt man ska kunna klara sig själv även om förhållandet spricker. Jag skaffade barn när jag var 19 men med fast jobb jag visste att jag skulle klara mig även om jag skulle bli ensam. Jag bara tvivlar på din mognad när du skaffade barnen.

Blogg:
2009-12-04 kl. 14:13
Annelie

Håller med emma..Det är rätt egoistiskt att skaffa inte bara ett, utan tre barn när man är 17 (eller ja, yngre var du ju när du fick dom). Man har inte förutsättningarna och ekonomin när man är så ung så varför då skaffa barn? Jag kommer aldrig förstå mig på folk som skaffar barn trots att dom inte har ett fast heltidsjobb med en stadig (säger inte att man måste vara rik, men så man har pengar till allt nödvändigt plus en buffert) inkomst så att dom själva först kan leva ett normalt liv, innan man ens tänker på att skaffa barn. Säger inte att du är ansvarslös, du gör säkert ditt bästa med det du har men det var en egoistisk handling att skaffa alla dessa barnen när du inte har förutsättningarna för det.

Blogg:
2009-12-04 kl. 14:52
Evelina

Tack för att du taggade ner lite… Det verkade INNAN.. faktisk som att du trodde att pengarna från Soc kom från himlen!..
Och jag vet att det är svårt med jobb och allt just nu, det vet jag själv också!!

Nå, nu tycker jag detta är uträtt. Hoppas du och din familj får en bra jul trots allt.. och lycka till!

/ Evelina

Blogg:
2009-12-04 kl. 17:34

dumma regler det där med att man måste ha fyllt 20 för att få csn.

Blogg: http://www.carolinesblogg.blogg.se
2009-12-04 kl. 22:30
Sara

Åh herregud så tröttsamt det är att läsa alla kommentarer om att du borde gå till soc Rebecca. Jag tror verkligen att du redan gjort precis allt som står i din makt för att läsa er situation. Dessutom är det så att det inte är tillåtet att studera när man söker ekonomiskt bistånd eftersom man “måste stå till arbetsmarknadens förfogande” hela tiden, något som alla besserwissrar här inte verkar ha koll på. Vad du än gör, hoppa inte av skolan! Din utbildning är så oerhört viktig för er framtid.
All lycka till kära du, försök nu att njuta av den här julen och de pengar som alla godhjärtade människor har VALT att skänka dig och dina flickor.

Blogg:
2009-12-07 kl. 22:21
LÄMNA EN KOMMENTAR
Namn
Fältet får inte lämnas tomt!
Epost (publiceras inte)
Websida/blogg
Webbadressen har fel format!
Kommentar
Fältet får inte lämnas tomt!
Kom ihåg mig

ANNONS